Ви Гість.

Культурні рослини рідного краю

Останнє редагування: 2015-02-26

Автор: Боголюбова Марія Миколаївна

Тема. КУЛЬТУРНІ РОСЛИНИ ТВОГО КРАЮ.

Мета:

Очікувані результати:учні повинні називати культурні рослини рідного краю; знають, що вирощують на городах, полях і в садах своєї місцевості; пояснюють господарське значення культурних рослин своєї місцевості.

Обладнання. Карта Вінниччини, міні-підручники, слайд-шоу, малюнки овочів, фруктів, зернових, квітів, калач, інсталяція «Дари Поділля», кольорові олівці.

 

Ключові компетентності:

-        вміння вчитися:

навчально-організаційні: включається в роботу відразу після вказівки вчителя; співпрацює в парі;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою моделлю;

загальнопізнавальні: виділяє в предметах певні ознаки; розрізняє розмір, форму, колір, смак тощо;

-     інформаційно-комунікативна: створює повідомлення, оптимально-коротко формулюючи головний зміст;

-     громадянська: намагається бути культурним у спілкуванні з вчителем та однокласниками.

 

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

-      називає 2-4 предмети представників вивчених систематичних груп об’єктів живої природи свої місцевості (культурні рослини).

Середній рівень:

-      пояснює господарське значення культурних рослин своєї місцевості

Достатній рівень:

-      бере участь у діалозі та обговоренні господарського значення культурних рослин своєї місцевості;

-      співпрацює в парі.

Високий рівень:

-      коротко резюмує одержану інформацію

ХІД УРОКУ

      I.            ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.

1.     Привітання.

У день такий чудовий зустрілися ми з вами,

Бажаємо всім успіхів і гарного здоров’я!

-                Щоб все вдалося нам зробити, якими ми повинні бути? (Уважними, розумними, здоровими, дисциплінованими, кмітливими, а ще дружними та веселими)

 

2.     Фенологічні спостереження.

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні вранці опади?

 

   II.            ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

-         Сьогодні на уроці ми будемо вивчати культурні рослини нашого краю, познайомимося зі значенням рослин для людини.

-         Наш край називається Вінниччина. А ще давніша назва Поділля. Ми дууууже любимо свій край, а тому у назві будемо писати по дві букви.

 

                      Рідний край

 

Вінниччина                          Поділля

Моє Поділля! Краю волошковий!

Межи Дністром ти і Південим Бугом

Розкинувся, як велетень казковий,

Що сонце зводить понад виднокругом.

 

Прозорі ріки і гаї затишні,

Поля розлогі під бездонним небом.

В садах весною зацвітають вишні,

А літо пахне молоком і медом.

 

Моя земля! Поділля! Краю отчий!

Твої хліба хай колосяться в полі,

Зозуля літ багато напророчить

Щасливої, заквітчаної долі.

III.            ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

-         Як вчасно запропонували нам цю тему. Адже надворі весна. І саме час господарям подумати які рослини садити, де садити, для чого і як за ними доглядати.

(Відгадки-малюнки завчасно роздаю дітям. У кого є відгадка – несе малюнок і прикріплює на карту Вінниччини на дошці).

1.       Відгадування загадок про овочі.

Там зростають малюки – зелененькі (огірки).

Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)

Варять з мене томат, в борщ кладуть і так їдять. (Помідор)

В полі ми зросли рядками. Люди звуть нас… (буряками)

 

-         Як можна одним словом назвати всі ці відгадки? (Овочі)

 

2.    Відгадування загадок про фрукти.

Соковите, червоненьке,круглобоке, солоденьке. (Яблуко)

Діти лампочку зірвали, з апетитом скуштували. (Груша)

 

-           Як одним словом можна назвати відгадки? (Фрукти. Плоди)

 

3.     Ознайомлення з поняттям «культурні рослини»

-         Чи всі ці рослини зустрічаються в нашому краї? Чи були якісь незнайомці?

-         Чим схожі всі ці рослини? (Їх садить чи сіє людина)(СЛАЙД 2)

-         Тому ці рослини називаються культурними.

-         А що таке культурні рослини?

Культурні рослини – це рослини, які посадила, доглянула, виростила людина і зібрала урожай.(СЛАЙД 3)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Вивчення визначення «культурні рослини» за допомогою ейдетики.(СЛАЙД 4)

Треба землю підпушити, насінинку положити,

Потім дбало доглядати: і полоти, й поливати,

Ще потрібно проривати, шкідників всіх повбивати,

Плоди вчасно позбирати, і вже потім смакувати.

Щоб врожай багатий  мати, треба добре …(працювати)

-         Всі культурні рослини розділимо на групи. Дві з них ми вже знаємо. Це овочі і плодово-ягідні рослини.(СЛАЙД 5)

         Культурні рослини

 

 

 

Овочеві                         Плодово-ягідні

-         Де ростуть овочі? (На полях та городах)(СЛАЙД 6)

-         Де ростуть плодово-ягідні? (в саду) (СЛАЙД 7).

До них належать не лише фруктові дерева, а й кущі, та трави, що дають нам плоди. Які це рослини? (Смородина, малина, аґрус, полуниця.)(СЛАЙД 8)

Вправа «Мікрофон»

-         Для чого їх використовують люди? (вживають у їжу, використовують як корм для тварин, запасають на зиму)

 

1.       Гра «Варимо борщ і компот»

Зєднати овочі з червоною каструлею, а фрукти – із зеленою.(СЛАЙД 9)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Після виконання роботи зробити перевірку.

 

2.       Знайомство із зерновими культурами.

Він і чорний, він і білий,

І завжди він загорілий.

Як до столу ми йдемо,

То без нього не їмо. (Хліб) (В кошику коровай)

-           Як ви думаєте, навіщо я принесла на урок хліб?

-           Із чого ж виготовляють хліб? (борошно) (пшениця, жито)

-           Де їх вирощують? (Малюнок поля) (СЛАЙД 10)

-           Жито, пшениця, ячмінь, просо, рис, гречка, овес, кукурудза – це зернові культури. Їх вирощують на полях.

3.     Гра «Назви зернову культуру». Зєднай малюнок і назву рослини.(СЛАЙД 11)

Це завдання ми виконаємо разом. Дивіться на екран і повторюйте за мною.

 

 

 

жито

просо

пшениця

овес

 

4.     Господарське значення зернових культур.

-           На полях нашого краю вирощують кукурудзу, ячмінь, пшеницю. (У вазі колоски пшениці, ячменю)

-           Для чого людям потрібні овочі та фрукти зрозуміло всім. А для чого люди засівають зерновими культурами цілі поля? Яке господарське значення мають зернові культури? (З них виготовляють олію, крупи, корм для тварин, борошно, а з нього: хліб, булки, печиво, коровай, бублики, пиріжки, пампушки, торти, калачі, вареники)

-           Прочитайте у підручнику на с. 106 про хліб.

 

Пшеницю і жито, із яких виготовляють хліб, вирощують у всіх куточках України. Хліб – символ життя. А пишний коровай – це ознака гостинності, злагоди та дружби.

 

Здавна в народі говорять: «Хліб – усьому голова». Чому ж так говорять?

Хліб – це достаток. З давніх часів українці були хліборобами. Вони тяжко працювали, щоб виростити хліб. З раннього-ранку до пізньої ночі орали землю, сіяли зерно, збирали врожай, молотили його, мололи на борошно, а вже потім пекли хліб. Достаток сім’ї вимірювався у кількості мішків пшениці. Хліб пекли сірий житній, і лише на свята – білий пшеничний. Хлібом-сіллю зустрічали дорогих гостей, благословляли на щасливе життя молодят.

 

5.     Знайомство з декоративними рослинами.

-         Підведемо невеличкий підсумок. (СЛАЙД 13)

-         Що це за декоративні рослини? (Квіти) А над квітами завжди літають маленькі бджілки. Зараз і ми з вами станемо маленькими бджілками.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Маленька бджілка».

-           Як ви гадаєте, чому я принесла на урок квіти? Може, даремно люди витрачають час на вирощування квітів?

-           Квіти – це рослини-прикраси для нашого двору. Їх садять для душі, для краси, для аромату, для створення позитивних емоцій, щоб вони своєю красою зачаровували нас.

-           Які квіти ростуть біля вашого будинку?

-           Назвіть квіти, які ви маєте на партах. Прикріпіть їх до карти.

 

 

 

      I.            УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

1.     Робота в парах. Гра «Знайди пару».

-           Ось ми й «засадили» наш край культурними рослинами. А які знання ви здобули покаже гра.

-           До якої групи можна віднести ці рослини? (Культурні)

-           Чому?

-           У які пари ви їх об’єднаєте?

 

цибуля

груша

пшениця

піон

жито

картопля

слива

нарцис

 

Доведіть, чому зробили такий вибір.

 

Пшениця і жито – зернові культури.

Картопля – цибуля – овочеві культури.

Троянда і тюльпан – квіти.

Груша і яблуко – плодові рослини.

 

-           Де ростуть культурні рослини?

 

2.     Гра «Так чи ні».

-         На Вінниччині вирощують буряки. Так

-         В наших краях ростуть ананаси. Ні

-         В садках на Поділлі збирають врожай яблук. Так

-         На полях у нас вирощують огірки. Так

-         Вінничани збирають великий врожай рису. Ні

-         В Подільських садках достигає багато вишень. Так

   II.            ПІДСУМОК УРОКУ.

-         Отож, давайте повернемося до нашого краю.

-         Як називають наш край? (Вінниччина, Поділля)

-         Пам’ятаєте, що ми їх любимо палко-палко. Тому подовжуємо приголосні.

-         Що таке культурні рослини? Встанемо і повторимо.

-         Де ростуть овочі? Фрукти? Зернові культури? Декоративні рослини?

-         Вінниччина завжди була щедра і багата земля. Які культурні рослини вирощують на Вінниччині? (СЛАЙД)

Дякую, діти, вам за чудовий урок. З вами легко працювати. Ваші очі сяють від задоволення. Будьте завжди такими веселими та кмітливими.

 

-         Якщо вам урок сподобався так само, як і мені, домалюйте смайлик. А ні – то нехай він залишиться порожнім.

 

Не давайте суму жити,

Посміхайтесь повсякчас!

Будьте всй розумні, діти.

Ось мій смайличок для вас.

Активні користувачі за останні 15 хвилин: