Культурні рослини рідного краю
Останнє редагування: 2015-02-26
Автор: Боголюбова Марія Миколаївна
Тема. КУЛЬТУРНІ РОСЛИНИ ТВОГО КРАЮ.
Мета:
- Ознайомити учнів з поняттям «культурні рослини», з культурними рослинами нашого краю, з господарським значенням культурних рослин для людини; формувати інтерес до культурних рослин; вчити називати їх, класифікувати на овочеві, зернові, плодово-ягідні та декоративні;
- Розвивати уміння розрізняти культури, що ростуть на городі, у саду, на полі, визначати головне в начальному матеріалі; порівнювати й систематизувати вивчене. Розвивати спостережливість, вміння аналізувати.
- Виховувати шанобливе ставлення до хліба, повагу до праці людей, прищеплювати працьовитість.
Очікувані результати:учні повинні називати культурні рослини рідного краю; знають, що вирощують на городах, полях і в садах своєї місцевості; пояснюють господарське значення культурних рослин своєї місцевості.
Обладнання. Карта Вінниччини, міні-підручники, слайд-шоу, малюнки овочів, фруктів, зернових, квітів, калач, інсталяція «Дари Поділля», кольорові олівці.
Ключові компетентності:
- вміння вчитися:
навчально-організаційні: включається в роботу відразу після вказівки вчителя; співпрацює в парі;
загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою моделлю;
загальнопізнавальні: виділяє в предметах певні ознаки; розрізняє розмір, форму, колір, смак тощо;
- інформаційно-комунікативна: створює повідомлення, оптимально-коротко формулюючи головний зміст;
- громадянська: намагається бути культурним у спілкуванні з вчителем та однокласниками.
Предметні компетентності
(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:
- називає 2-4 предмети представників вивчених систематичних груп об’єктів живої природи свої місцевості (культурні рослини).
Середній рівень:
- пояснює господарське значення культурних рослин своєї місцевості
Достатній рівень:
- бере участь у діалозі та обговоренні господарського значення культурних рослин своєї місцевості;
- співпрацює в парі.
Високий рівень:
- коротко резюмує одержану інформацію
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
1. Привітання.
У день такий чудовий зустрілися ми з вами,
Бажаємо всім успіхів і гарного здоров’я!
- Щоб все вдалося нам зробити, якими ми повинні бути? (Уважними, розумними, здоровими, дисциплінованими, кмітливими, а ще дружними та веселими)
2. Фенологічні спостереження.
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні вранці опади?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
- Сьогодні на уроці ми будемо вивчати культурні рослини нашого краю, познайомимося зі значенням рослин для людини.
- Наш край називається Вінниччина. А ще давніша назва Поділля. Ми дууууже любимо свій край, а тому у назві будемо писати по дві букви.
Рідний край
Вінниччина Поділля
Моє Поділля! Краю волошковий!
Межи Дністром ти і Південим Бугом
Розкинувся, як велетень казковий,
Що сонце зводить понад виднокругом.
Прозорі ріки і гаї затишні,
Поля розлогі під бездонним небом.
В садах весною зацвітають вишні,
А літо пахне молоком і медом.
Моя земля! Поділля! Краю отчий!
Твої хліба хай колосяться в полі,
Зозуля літ багато напророчить
Щасливої, заквітчаної долі.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
- Як вчасно запропонували нам цю тему. Адже надворі весна. І саме час господарям подумати які рослини садити, де садити, для чого і як за ними доглядати.
(Відгадки-малюнки завчасно роздаю дітям. У кого є відгадка – несе малюнок і прикріплює на карту Вінниччини на дошці).
1. Відгадування загадок про овочі.
- На городі в нас грядки, на грядках – рясні листки.
Там зростають малюки – зелененькі (огірки).
- Сидить Марушка в семи кожушках,
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
- Я в городі виростаю, а коли я дозріваю,
Варять з мене томат, в борщ кладуть і так їдять. (Помідор)
- Ми цукрові, ми кормові, є брати у нас столові.
В полі ми зросли рядками. Люди звуть нас… (буряками)
- Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (Морква)
- Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках. (Капуста)
- Печуть мене, смажать і варять, їдять мене і дуже хвалять. (Картопля)
- Як можна одним словом назвати всі ці відгадки? (Овочі)
2. Відгадування загадок про фрукти.
- Мов маленький м’ячик, висить, а не скаче.
Соковите, червоненьке,круглобоке, солоденьке. (Яблуко)
- Лампочка вгорі висіла. Смачна стала, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали, з апетитом скуштували. (Груша)
- Довго зеленими висіли і враз від спеки посиніли. (Сливи)
- Як одним словом можна назвати відгадки? (Фрукти. Плоди)
3. Ознайомлення з поняттям «культурні рослини»
- Чи всі ці рослини зустрічаються в нашому краї? Чи були якісь незнайомці?
- Чим схожі всі ці рослини? (Їх садить чи сіє людина)(СЛАЙД 2)
- Тому ці рослини називаються культурними.
- А що таке культурні рослини?
Культурні рослини – це рослини, які посадила, доглянула, виростила людина і зібрала урожай.(СЛАЙД 3)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вивчення визначення «культурні рослини» за допомогою ейдетики.(СЛАЙД 4)
Треба землю підпушити, насінинку положити,
Потім дбало доглядати: і полоти, й поливати,
Ще потрібно проривати, шкідників всіх повбивати,
Плоди вчасно позбирати, і вже потім смакувати.
Щоб врожай багатий мати, треба добре …(працювати)
- Всі культурні рослини розділимо на групи. Дві з них ми вже знаємо. Це овочі і плодово-ягідні рослини.(СЛАЙД 5)
Культурні рослини
Овочеві Плодово-ягідні
- Де ростуть овочі? (На полях та городах)(СЛАЙД 6)
- Де ростуть плодово-ягідні? (в саду) (СЛАЙД 7).
До них належать не лише фруктові дерева, а й кущі, та трави, що дають нам плоди. Які це рослини? (Смородина, малина, аґрус, полуниця.)(СЛАЙД 8)
Вправа «Мікрофон»
- Для чого їх використовують люди? (вживають у їжу, використовують як корм для тварин, запасають на зиму)
1. Гра «Варимо борщ і компот»
З’єднати овочі з червоною каструлею, а фрукти – із зеленою.(СЛАЙД 9)
|
Після виконання роботи зробити перевірку.
2. Знайомство із зерновими культурами.
- Загадка
Він і чорний, він і білий,
І завжди він загорілий.
Як до столу ми йдемо,
То без нього не їмо. (Хліб) (В кошику коровай)
- Як ви думаєте, навіщо я принесла на урок хліб?
- Із чого ж виготовляють хліб? (борошно) (пшениця, жито)
- Де їх вирощують? (Малюнок поля) (СЛАЙД 10)
- Жито, пшениця, ячмінь, просо, рис, гречка, овес, кукурудза – це зернові культури. Їх вирощують на полях.
3. Гра «Назви зернову культуру». З’єднай малюнок і назву рослини.(СЛАЙД 11)
Це завдання ми виконаємо разом. Дивіться на екран і повторюйте за мною.
|
жито просо пшениця овес |
4. Господарське значення зернових культур.
- На полях нашого краю вирощують кукурудзу, ячмінь, пшеницю. (У вазі колоски пшениці, ячменю)
- Для чого людям потрібні овочі та фрукти зрозуміло всім. А для чого люди засівають зерновими культурами цілі поля? Яке господарське значення мають зернові культури? (З них виготовляють олію, крупи, корм для тварин, борошно, а з нього: хліб, булки, печиво, коровай, бублики, пиріжки, пампушки, торти, калачі, вареники)
- Прочитайте у підручнику на с. 106 про хліб.
Пшеницю і жито, із яких виготовляють хліб, вирощують у всіх куточках України. Хліб – символ життя. А пишний коровай – це ознака гостинності, злагоди та дружби.
- Розповідь «Шлях від зернини до хлібини».(СЛАЙД 12)
Здавна в народі говорять: «Хліб – усьому голова». Чому ж так говорять?
Хліб – це достаток. З давніх часів українці були хліборобами. Вони тяжко працювали, щоб виростити хліб. З раннього-ранку до пізньої ночі орали землю, сіяли зерно, збирали врожай, молотили його, мололи на борошно, а вже потім пекли хліб. Достаток сім’ї вимірювався у кількості мішків пшениці. Хліб пекли сірий житній, і лише на свята – білий пшеничний. Хлібом-сіллю зустрічали дорогих гостей, благословляли на щасливе життя молодят.
5. Знайомство з декоративними рослинами.
- Підведемо невеличкий підсумок. (СЛАЙД 13)
- Що це за декоративні рослини? (Квіти) А над квітами завжди літають маленькі бджілки. Зараз і ми з вами станемо маленькими бджілками.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Маленька бджілка».
- Як ви гадаєте, чому я принесла на урок квіти? Може, даремно люди витрачають час на вирощування квітів?
- Квіти – це рослини-прикраси для нашого двору. Їх садять для душі, для краси, для аромату, для створення позитивних емоцій, щоб вони своєю красою зачаровували нас.
- Які квіти ростуть біля вашого будинку?
- Назвіть квіти, які ви маєте на партах. Прикріпіть їх до карти.
I. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1. Робота в парах. Гра «Знайди пару».
- Ось ми й «засадили» наш край культурними рослинами. А які знання ви здобули покаже гра.
- До якої групи можна віднести ці рослини? (Культурні)
- Чому?
- У які пари ви їх об’єднаєте?
цибуля груша пшениця піон |
жито картопля слива нарцис |
Доведіть, чому зробили такий вибір.
Пшениця і жито – зернові культури.
Картопля – цибуля – овочеві культури.
Троянда і тюльпан – квіти.
Груша і яблуко – плодові рослини.
- Де ростуть культурні рослини?
2. Гра «Так чи ні».
- На Вінниччині вирощують буряки. Так
- В наших краях ростуть ананаси. Ні
- В садках на Поділлі збирають врожай яблук. Так
- На полях у нас вирощують огірки. Так
- Вінничани збирають великий врожай рису. Ні
- В Подільських садках достигає багато вишень. Так
II. ПІДСУМОК УРОКУ.
- Отож, давайте повернемося до нашого краю.
- Як називають наш край? (Вінниччина, Поділля)
- Пам’ятаєте, що ми їх любимо палко-палко. Тому подовжуємо приголосні.
- Що таке культурні рослини? Встанемо і повторимо.
- Де ростуть овочі? Фрукти? Зернові культури? Декоративні рослини?
- Вінниччина завжди була щедра і багата земля. Які культурні рослини вирощують на Вінниччині? (СЛАЙД)
Дякую, діти, вам за чудовий урок. З вами легко працювати. Ваші очі сяють від задоволення. Будьте завжди такими веселими та кмітливими.
- Якщо вам урок сподобався так само, як і мені, домалюйте смайлик. А ні – то нехай він залишиться порожнім.
Не давайте суму жити,
Посміхайтесь повсякчас!
Будьте всй розумні, діти.
Ось мій смайличок для вас.