Ви Гість.

Гриби. Ознайомлення з їстивними та отруйними грибами своєї місцевості.

Останнє редагування: 2016-01-17

Автор: Пращерук Світлана Юріївна

Завантажити урок                                                   Завантажити презентацію

Тема: Гриби. Ознайомлення з їстивними та отруйними  грибами своєї місцевості.

Мета: формувати уявлення про гриби як царство живих організмів, формувати уявлення про ознаки грибів (різноманітність грибів у природі, будову, класифікацію та значення грибів в природі і цінність їх для людей), формування поняття їстівні гриби, отруйні гриби, вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби.

пізнавальна: дати уявлення про різноманітність грибів та їх значення; розширювати знання про їстівні та отруйні гриби.

розвивальна: розвивати вміння виявляти ознаки грибів; розвивати вміння знаходити інформацію за підручником та додатковою інформацією, працювати за технологічною картою, вміння висловлювати судження, доводити твердження, обґрунтовувати, працювати в групі та самостійно;

виховна: виховувати інтерес до природи, обережність; виховувати потребу точно висловлювати свої думки.

Обладнання. Карта маршруту (презентація), ілюстрації їстівних і отруйних грибів, дидактична гра «Ходімо по гриби», конверти із завданнями, емблеми, блокноти, олівці, кошики.

Тип уроку: урок-екскурсія (уявна)

Хід екскурсії

І. Організаційний момент (Слайд 1)

Урок-екскурсію сьогодні

Ми проведемо залюбки.

Помандруємо завзято,

Юний друже, я і ти.

У поході будь уважним,

Добре думай, не спіши

Нам знання завжди потрібні,

Легше буде у житті.

                                      

Клас поділений на 2 команди: «Юні натуралісти», «Юні природолюбці». (Слайд 2) Парти розміщені по колу. Кожна команда має свого спікера, доповідача, секунданта. Інші учні – учасники. (Учням роздаються емблеми) (Додаток 1)

 Створення ситуації успіху.

 - Дайте відповідь на запитання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом. Відповідь повинна починатися з букви, яку отримали. (Додаток 2)

(У – уважні, С – старанні, П – працьовиті, І – інформовані, Х - хороші)

 - Яке слово вийшло? УСПІХ.     (картки з буквами учні прикріплюють на дошці).

 - Що необхідно аби досягти успіхів? (Вчитися)

- Тож бажаю вам успіхів у навчальній діяльності!

- А як же буде побудована наша робота на уроці?

 - Спочатку з’ясуємо, що нам вже відомо, виявимо, що ми ще не знаємо, потім спробуємо самостійно відкрити нове знання.

 Синоптична хвилинка. (Слайд 3 )

 - Як завжди розпочнемо урок з календаря спостережень за погодою та явищами природи. В цьому нам допоможе черговий синоптик.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Діти, що можна побачити в лісі після дощу? (Гриби)
- Що ви знаєте про гриби ? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу).
- Діти, навіщо нам розрізняти гриби? (Щоб знати які гриби можна вживати в їжу, а які ні.) Отже, щоб відкрити нові знання про гриби ми з вами здійснимо подорож, але вона буде не проста, а віртуальна.

-   Наша подорож обіцяє бути цікавою і корисною. Допомагати нам будуть наші набуті знання та спостереження. Перевіримо чи всі необхідні речі ми взяли для нашого походу: карта маршруту( назви станцій зображені у вигляді презентації), конверти із завданнями, блокноти, олівці, кошики. Зараз ми знаходимось з вами на станції «Шкільна» (Слайд 4). А щоб дізнатись куди ми вирушаємо далі треба виконати перше завдання.(Додаток 3)

      Завдання 1. Загадка

Дім зі всіх сторін відкритий

Він різьбленим дахом критий,

Ти заходь в зелений дім –

Чудеса побачиш в нім.    ( Ліс )

-   Ми опинилися на станції «Лісова» (Слайд 5).

- Що ви знаєте про ліс і яке значення він має в природі? Кожна група має окреме завдання. Перед початком роботи повторимо правила, яких слід дотримуватись. (Картка для кожного учня.) (Додаток 4)

Правила роботи в команді:

  1. Чітко розподіліть ролі у команді.
  2.  Уважно читайте завдання.
  3. Вислуховуйте думку кожного.
  4. Занотовуйте свої відповіді.
  5. Дотримуйтесь відведеного часу.
  6. Керує процесом обговорення спікер.
  7. Презентує роботу доповідач.
  8. Дотримуйтесь правила піднятої руки.

Завдання 2. 1-ша команда (Додаток 5)

Вправа «Незакінчені речення»

Ліс – природне … (багатство)

Ліс – зелена … (аптека)

Ліс – домівка … (для тварин)

Ліс – фабрика … (кисню)

Ліс – комора … (ягід і грибів)

Ліс очищає … (повітря)

Ліс дає … (будівельні матеріали)

Ліс затримує … (вітри)

Ліс охороняє … (ґрунти)

Довідка: аптека, кисню, повітря, багатство, для тварин, ягід і грибів, будівельні матеріали, ґрунти, вітри.

Завдання 2. 2-га команда (Додаток 6)

Розкодувати і пояснити прислів’я

Вправа «Шифрувальник»

агБато іслу – ен бизгу. (Багато лісу – не згуби)

алМа іслу – ежбери. (Мало лісу – бережи)

емаН іслу – сопади. (Нема лісу – посади)

(Доповідачі презентують по черзі роботу своєї групи.)

ІІІ. Повідомлення теми і мети екскурсії

-         Зараз ми побуваємо з вами в особливому царстві живої природи. Познайомимось із його чудовими мешканцями. Як же звати їх?

Завдання 3 : Загадка (Додаток 7)

В теплий дощик народився,

Парасолькою накрився.

Може б, з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав.     (Гриб)

-   Отже, наступна зупинка «Царство грибів» (Слайд 6).

 - Сьогодні ми маємо дізнатися про розмноження, значення, будову грибів, а також про їстівні та отруйні гриби нашої місцевості, їх різноманітність.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Робота в командах (Cлайд 7)

-   Будемо виконувати завдання , працюючи відповідно до ваших команд. (Повідомлення завдання для кожної команди.)

1 команда «Юні природолюбці» - різноманітність грибів, будова грибів, розмноження грибів.

2 команда «Юні натуралісти» - класифікація та значення грибів.

-    Завчасно учнів отримали завдання опрацювати матеріал про гриби і хочуть поділитися з усіма знайденою інформацією. Кожна команда буде розповідати про певну ознаку царства грибів за допомогою технологічної картки , а також додаткової інформації з інших джерел (енциклопедії), які знаходяться на партах.(На партах лежать технологічні карти (Додаток8) , енциклопедії та відповідне обладнання.) (Слайди 8 – 20)

Фізкультхвилинка (Слайд 21)

Перегляд відеофільму з обговоренням

Учням пропонується переглянути відеофільм про гриби.

- Діти, про які гриби розповідалося в відеофільмі?

- Які гриби їстівні?

- Які гриби отруйні?

Наступна станція на яку ми потрапили «Загадкова» (Слайд 22)

Загадування загадок . Інтерактивна вправа «Дискусійна сітка»

Перевіримо,як ви зможете розрізняти гриби.

Маленький, чепурненький,

Крізь землю пройшов,

Червону шапочку зайшов.

(Підосичник) (Додаток 9)

 

Він смачний, про це всі знають,

Між грибами помічають.

Верх засмаглий, загорілий.

Ніжка дуже біла.

(Білий гриб) (Додаток 10)

 

Шапка гостренька

Ніжка тоненька

Комірець має

На пнях виростає.

(Опеньок) (Додаток 11)

 

Людей і мух я трую,

а лосів лікую.

(Мухомор) (Додаток 12)

 

В зеленому гаю

Під березою стою

Через те і маю я

Теж березове ім’я.

(Підберезник) (Додаток 13)

 

У лісі сімейка

Зібралась маленька

Стоять під пеньочком

З матусею дочки,

А там біля татка –

тоненькі хлоп’ятка.

(Опеньки) (Додаток 14)

 

Що за сестриці

Ростуть у травиці

Руді на колір,

Ім’я, як у лисиці?

(Лисички) (Додаток 15)

VІ. Узагальнення і систематизація знань. Практична робота

 Станція ігрова Гра «Ходімо по гриби» (Слайд 23)

-   У нашому класі з’явилася невеличка галявина грибів. Пропоную вам взяти свої корзинки і піти по гриби. Згадаємо, як правильно збирати гриби? (Не руйнувати грибницю, не збирати грибів, яких не знаєш, не ходити самому в ліс). Кожна з команд, назбиравши грибів, повертається на свої місця. Групи показують і називають, які гриби зібрали. Перевіряють чи не має серед них отруйних. Команда-переможець отримує грамоту найкращого грибника нашого лісу. (Додаток 16)    Станція "Театральна"  ( Слайд24)

         Наші майбутні поети та письменники з допомогою учителя написали авторську казку яку пропонують вашій увазі.

Ведучий 1

-   В одному великому дубовому лісі жили гриби. Жили собі так гриби, не журились, і дні минали за розвагами та сміхом. Було б у них усе добре та одного сонячного ранку виріс між ними мухомор. Це був справжній красень: стрункий, вродливий, з червоним у білі цяточки капелюшком та білим гаптованим комірцем. Він дуже пишався цим і почав вихвалятися.

Мухомор

Я – мухомор, я – людомор,

Червоний, наче помідор,

Кашкет цяцькований, розлогий,

А сам – стрункий і довгоногий.

Серед урочища грибного

Не знайдеш красеня такого.

Ведучий 2

-   З часом Мухомор почав насміхатися над іншими грибами. Особливо кепкував з білого гриба, котрий ріс напроти. Той був маленький на зріст і дуже товстенький.

Мухомор

Білий гриб-боровик,

Він до свого бору звик.

Грибника товстун злякався,

В глицю швидко заховався.

Ні очей, ні вушок –

Сам лиш капелюшок!

Ведучий 1

Аж ось прийшов у ліс маленький хлопчик грибів назбирати. Почув якісь дивні голоси.

Хлопчик

Сидять гриби навпочіпки,

Про щось собі шепочуться.

Мабуть, таємно радяться,

Від мене як сховатися.

Зібрались тут піддубники –

Кремезні дуболюбники –

З тонкими, невеличкими,

Жовтенькими лисичками.

Скрадалися обніжками

Вовняки з сироїжками,

Грузди – хрусткі, округлисті,

Товсті і капелюшисті.

Маслюк із маслючатами.

Тут кожен не мовчатиме…

Гей, лісові красені,

Я бачу вас з-за ясена.

Ви радьтеся – не радьтеся –

Від мене не сховатися.

До вас я сам скрадаюся –

Із вами в жмурки граюся.

Ведучий 2

-         Підійшов хлопчик до білого гриба і питає:

Хлопчик

-         Чого ти заховався під листя?

Білий гриб

Я гриб – боровик

Маскуватися звик.

Мусиш ліс обійти,

Щоб мене знайти.

Познайомся із моїми друзями.

Опеньки

Ми опеньки.

Ніжки тоненькі,

Шиї мов цівки.

Круглі голівки.

А як більші виростаєм –

Парасольки розкриваєм.

Лисички

Ми, лисички, жовті личка,

Ростом зовсім невеличкі.

Не червиві, дуже чисті,

Не ховаємося в листі.

Хто на слід наш натрапляє,

Повен кошик назбирає.

Печериця

По-нашому я печериця,

А по-французьки – шампіньйон,

Хоч куцонога, блідолиця,

Але витримує фасон.

Сироїжка

Я – сироїжка, біла ніжка,

У різний колір чепурюсь.

Така тендітна, така я ніжна,

У руки візьмеш – і кришусь.

Хоча кришусь, хоча тендітна,

А кажуть, дуже апетитна.

Ведучий 1

-   Назбирав хлопчик повний кошик грибів. А от тільки від Мухомора-хвалька відвернувся, хоча такого красеня видно було ще здалека.

Ведучий 2

-         Став повертатися хлопчик додому. Аж тут почув, що хтось плаче.

Хлопчик

-         А, це ти, красунчику?

Мухомор. (Образливо)

Я – Мухомор, я з давніх пір

У лісі проживаю.

У кошик не прошусь до вас,

Хоч всіх я зустрічаю,

Яскравим вогником щораз

З трави я виглядаю.

Та люди з давніх пір завжди

Мене постійно лають:

«Гей, Мухомор, поганка ти!»

І капелюх збивають!

Хлопчик

Даремно, друже ти, повір,

На себе нарікаєш.

Про свою користь ти, мабуть,

Нічого і не знаєш?

Прошу, тебе, запам’ятай,

Чого ворогувати?

Ростеш і ти не просто тут,

Ти – ліки всім звірятам.

Червоний колір твій – то людям небезпека!

А от для лосів і сорок – справжнісінька аптека!

Ведучий 1

-   Зрозумів Мухомор, що негарно він вчинив із своїми родичами: не слід було хизуватися з інших . А ще зрозумів, що приносити користь іншим набагато приємніше. З того часу у грибному царстві панує тиша і злагода.

Вчитель.

-         Діти, а які ще отруйні гриби ви знаєте?

(Бліда поганка, опеньки несправжні).

VIІ. Підсумок уроку

1. Незакінчене речення.

 - Закінчіть моє речення.     

- Сьогодні на уроці я дізнався про … (ще одне царство живих організмів – гриби; дізнався, що гриби різноманітні в природі; мають певну будову; про значення грибів, вчився розпізнавати їстівні гриби від отруйних).

2. Оцінювання учнів.

 - Мені сподобалось, як сьогодні на уроці працювали …

- Чи можна стверджувати, що ми з вам піднялись ще на одну сходинку успіхів у навчання, вивчаючи гриби?

 - Працюючи дружньо нам буде все по плечу, і ми з вами досягнемо успіхів будь в чому.

 - Дякую всім за цей урок.(Слайд 25)

VIIІ. Домашнє завдання

1 група Опрацювати статтю підручника с. 124-125, давати відповіді на запитання

2 група Підготувати міні-проект про значення грибів в природи

 

Додатки

 

 

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

 -         Завдання 1.  Загадка

 Дім зі всіх сторін відкритий

 Він різьбленим дахом критий,

 Ти заходь в зелений дім –

 Чудеса побачиш в нім

 

Додаток 4

              Правила роботи в команді

          Чітко розподіліть ролі у групі.

  1. Уважно читайте завдання.
  2. Вислуховуйте думку кожного.
  3. Занотовуйте свої відповіді.
  4. Дотримуйтесь відведеного часу.
  5. Керує процесом обговорення спікер.
  6. Презентує роботу доповідач.
  7. Дотримуйтесь правила піднятої руки.

 Додаток 5

 Завдання 2. 1-ша команда

 Ліс – природне …

 Ліс – зелена …

 Ліс – домівка …

 Ліс – фабрика …

 Ліс – комора …

 Ліс очищає …

 Ліс дає …

 Ліс охороняє …

 Довідка: аптека, кисню, повітря, багатство, для тварин, ягід і грибів, будівельні матеріали, ґрунти, вітри.

 

Додаток 6

 Завдання 2. 2-га команда

 агБато іслу – ен бизгу. (Багато лісу – не згуби)

 алМа іслу – ежбери. (Мало лісу – бережи)

 емаН іслу – сопади. (Нема лісу – посади)

 

Додаток 7

 Завдання 3 : Загадка

 В теплий дощик народився,

 Парасолькою накрився.

 Може б, з лісу пострибав,

 Якби другу ногу мав.

 

Додаток 8

 

 ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА 1

 команди «Юні натуралісти»

Мета: Виявити та довести різноманітність грибів.

Твердження: гриби різноманітні за зовнішнім виглядом, цвіль та дріжджі це також гриби.

Обладнання: ілюстрації (шапинкових грибів, цвіль на шматочку хліба, дріжджі), муляж шапинкового гриба, зразок цвілі на шматочку хліба, дріжджі для випічки.

 

Хід спостереження

1. Розгляньте ілюстрацію грибів.

2. З’ясуйте зовнішній вигляд грибів (однакові чи різні)

3. На що схожий той чи інший гриб? (використовуючи муляж гриба, шматочок цвілого хліба, дріжджі для випікання).

4. Визначте ознаки різноманітності грибів (про що думаєш, коли дивишся на гриб)

 

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА 2

команди «Юні натуралісти»

Мета: З’ясувати будову шапинкового гриба.

Твердження: шапинкові гриби мають плодове тіло (шапинка та ніжка) і грибницю.

Обладнання: ілюстрація будови шапинкового гриба.

Хід спостереження

1. Розгляньте ілюстрацію шапинкового гриба.

2. З’ясуйте будову шапинкового гриба.

3. Виявіть, що таке грибниця і плодове тіло.

4. Позначте назви частин тіла гриба.

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА 3

 команди «Юні натуралісти»

Мета: Виявити способи розмноження грибів.

Твердження: шапинкові гриби розмножуються вегетативно і спорами.

Обладнання: ілюстрація способів розмноження шапинкових грибів, схема розмноження шапинкового гриба за допомогою спор,додаткова інформація.

Хід спостереження

1. Розгляньте ілюстрацію способів розмноження шапинкового гриба.

2. Виявіть, що означає вегетативне розмноження грибів і розмноження спорами.

3. З’ясуйте та поясніть розмноження шапинкового гриба за допомогою спор.

 

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА 1

 команди «Юні природолюбці»

 Мета: Довідатись про класифікацію грибів.

 Твердження: за своєю класифікацією шапинкові гриби поділяються на їстівні та отруйні.

 Обладнання: ілюстрація їстівних та отруйних грибів, схема класифікації грибів,  додаткова інформація.

 

Хід спостереження

 1. Розгляньте ілюстрації грибів. З’ясуйте, які з цих грибів можна вживати в їжу, а які ні.

 2. Виявіть, на які групи поділяються гриби.

 3. З’ясуйте за допомогою зображень та назв грибів, які з них їстівні, а які – отруйні.

 

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА 2

 команди «Юні природолюбці»

 Мета: Дізнатись про значення гриби в природі.

Твердження: гриби – підвищують родючість грунту, живляться рештками відмерлих рослин і тварин, є кормом для деяких тварин, з грибів виробляють ліки, використовують як продукт харчування.

Обладнання: ілюстрація тварин, які живляться грибами, ілюстрації використання грибів, схема значення грибів в природі, додаткова інформація.

 Хід спостереження

 1. За допомогою матеріалу енциклопедії дізнайтесь про значення грибів.

 2. Роздивіться ілюстрації та виявіть які дикі тварини живляться грибами.

 3. Виявіть, для чого необхідні цвіль та дріжджі.

 4. З’ясуйте, як використовують гриби люди.

 

Додаток 9


 Додаток 10


 

Додаток 11


 

Додаток 12

 

Додаток 13


 

Додаток 14


 Додаток 15


 Додаток 16


-         Діти, що можна побачити в лісі після дощу? (Гриби)

-     Що ви знаєте про гриби ? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні гриби, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують гриби в їжу).

-    Діти, навіщо нам розрізняти гриби? (Щоб знати які гриби можна вживати в їжу, а які ні.) Отже, щоб відкрити нові знання про гриби  ми з вами здійснимо подорож, але вона буде не проста, а віртуальна.

Активні користувачі за останні 15 хвилин: