Реалізація громадсько-патріотичного виховання на уроках фізики
Останнє редагування: 2016-01-18
Автор: Бевзюк Тетяна Валеріївна
В пояснювальній записці до нової Програми для загальноосвітніх навчальних закладів (2010), читаємо: «Сучасна фізика, крім наукового, має важливе соціокультурне значення. Вона стала невід’ємною складовою культури високотехнологічного інформаційного суспільства. Фундаментальний характер фізичного знання як філософії науки і методології природознавства, теоретичної основи сучасної техніки і виробничих технологій визначає освітнє, світоглядне та виховне значення шкільного курсу фізики як навчального предмета» [1, c.3].
Тому метою вивчення фізики в сучасній школі є розвиток особистості учня, формування загальнокультурної компетентності на основі загальнолюдських та духовних цінностей, наукового світогляду, системних знань, умінь, навичок, закладених у шкільній програмі з цих предметів . Велике значення має не лише практична спрямованість фізичної освіти, а й світоглядний потенціал, вплив на інтелектуальний , духовний і політехнічний розвиток учня, на розвиток його активної життєвої позиції, поєднання з національною історією і традиціями, що впливає на виховання школярів.
Сучасні реалії часу вимагають розширення освітніх потреб учнів при вивченні фізики в середній загальноосвтній школі. Головна мета освіти молоді зводиться сьогодні не лише до набуття учнями об’єму знань, умінь і навичок, визначених програмою. Вона значно ширша та глибша і полягає у забезпеченні умов для розвитку особистості з активним самостійним творчим мисленням, яка відчуватиме потребу шукати істину не лише науковими засобами, а й також із вірою в можливості духовного пізнання світу. Йдеться про формування у підростаючого покоління тих фундаментальних начал, котрі мали неперехідне значення стимулів людського життя та діяльності і в основі яких лежить певна національна ідея й водночас загальнолюдські християнські цінності [5, c.88].
Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об’єктивне пізнання природи, яка не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати, заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства й кожної людини зокрема. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо-пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості , поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції. Сучасна загальноосвітня школа має значні резерви щодо результативного формування в особистості системи ціннісних орієнтацій як компоненту її світоглядної позиції. Оскільки нинішній світ наповнений лихослів’ям, насильством, безцеремонністю, розпусним способом життя особливо гостро назріла проблема виховання особитсості з високими інтелектуально-моральними інтересами і запитами; ціннісними поглядами, орієнтаціями та переконнями; створення таких умов, які сприяли б розвитку моральної активності дитини; формуванню моральної спрямованості її психічної діяльності, моральності потягів, інтересів, поглядів, думок, переконань. Програма з фізики спроможна зробити суттєвий внесок у справу виховання в учнів таких гуманістичних рис: людяність, доброзичливість, національна самопошана й гордість, бережливість, шляхетність. Водночас духовність і національний світогляд повинен поєднуватись із практицизмом, умінням приймати рішення і відповідати за них.