Розв’язування задач з теми «Густина»
Останнє редагування: 2016-01-20
Автор: Делечук Людмила Василівна
Тема уроку: Розв’язування задач з теми «Густина»
Мета уроку: навчальна: закріпити теоретичні знання про густину та формувати навички розв'язування задач на зв'язок маси, об'єму та густини;
розвивальна: розвивати логічне мислення учнів, розвивати вміння застосовувати набуті знання у стандартних та видозмінених умовах;
виховна: виховувати працелюбність та вміння працювати самостійно; виховувати культуру оформлення задач.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Якщо ви хочете навчитися плавати,
то сміливо ступайте у воду,
а якщо хочете навчитися розв'язувати задачі,
то розв'язуйте їх!
Д.Пойа
Зміст уроку
І. Організаційний момент
Учитель проводить розминку гру «1, 2, густина»
Опис методики гри «1, 2, густина»: грають усі учні класу. По черзі називають по порядку всі натуральні числа від одиниці і далі, але числа, кратні трьом, і числа, які містять цифру «3», замінюють словом «густина».
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Запитай сам себе»
1. Що таке густина речовини? В яких одиницях її вимірюють?
2. Що означає: густина алюмінію 2700 кг/м3 ?
3. Знайди і виправ помилки, допущені у таблиці 1.
Таблиця 1
Символ фізичної величини |
Одиниця вимірювання в СІ |
Формула |
Порівняння фізичних величин |
m |
кг |
m =V/ρ |
500 мг = 0,5кг |
ρ |
г/см3 |
ρ = m∙V |
0,9 г/см3 = 900кг/м3 |
4.Важки з написами (рис. 1) зроблені з одного металу. У скільки разів відрізняються їх об’єми?
Рис.1
5. Якщо воду нагрівати від 0 до 4 °C, її об’єм зменшуватиметься. Як при цьому змінюватимуться маса та густина води?
6. Встанови відповідність
1. |
1 л |
|
А |
0,01 м3 |
2. |
0,2 л |
Б |
1 дм3 |
|
3. |
10 л |
В |
0,0002 м3 |
|
|
|
|
Г |
0,02 дм3 |
ІІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності
1. Чи змінюється маса хліба, коли хліб черствіє? Обґрунтуйте свою відповідь.
2. Під час заправки автомобіля кількість палива вимірюють не в кілограмах, а в літрах. Коли вигідніше заправляти автомобіль: влітку чи взимку?
ІV. Розв’язування задач
На даному етапі уроку учні самостійно виконують завдання. Ті учні, які самостійно не можуть справитися з завданнями, можуть використовувати зразки їх виконання з метою формування навичок розв'язування задач.
Для розв'язування задач використовуйте додаток 1 "Густини деяких речовин"
Задача 1
Яка маса олії у пляшці об’ємом 1л? Густина олії 920 кг/м3.
Задача 2.
Визначте масу гранітної плити, розміри якої 0,75х0,5х0,2 м. Густина граніту 2600 кг/м3.
Задача 3. Каністра, наповнена бензином, має масу 8 кг. Ця сама каністра без бензину має масу 900 г. Визначте місткість (об’єм) каністри. Густина бензину 710 кг/м3.
Задача 4. Куля, виготовлена із сірого чавуну масою 1,6 кг має об’єм 250 см3. Чи має вона порожнини? Якщо має, то який об'єм порожнин?
Задача 4.
Склянка вміщує 250 г води. Яка маса налитого в склянку меду? Густину води та меду знайдіть в додатку 1.
Задача 5 (для допитливих).
Як визначити густину картоплини, морквини, деревини в домашніх умовах? Що нам для цього потрібно?
V. Узагальнення і систематизація учнями результатів роботи
Узагальнює і систематизує результати роботи учнів за допомогою інтерактивної вправи «Мікрофон» .
1. Які запитання у вас виникли?
2. Який досвід ви здобули на сьогоднішньому уроці?
VІ. Повідомлення домашнього завдання
1. Обчисліть масу срібного кільця об’ємом 0,6 см3.
2. Знаючи, що середня густина людини 1050 кг/м3, визначте свій об’єм.
VІІ. Підведення підсумків уроку
Оцінюю роботу учнів, спираючись на очікувані результати навчальної діяльності учнів.
Додаток 1
Густина деяких речовин
Тверді речовини (при 293 К) ρ, х103 кг/м3
Алмаз |
3,5 |
Нікелін |
8,8 |
Алюміній |
2,7 |
Нікель |
8,9 |
Бетон |
2,2 |
Олово |
7,3 |
Вольфрам |
1,93 |
Парафін |
9,0 |
Граніт |
2,6 |
Платина |
21,5 |
Графіт |
2,1 |
Кухонна сіль |
2,1 |
Дуб |
0,8 |
Свинець |
11,4 |
Ебоніт |
1,2 |
Срібло |
10,5 |
Залізо, сталь |
7,8 |
Сніг |
0,2 |
Золото |
19,3 |
Слюда |
2,8 |
Іридій |
22,4 |
Скло |
2,5 |
Каучук |
0,94 |
Фарфор |
2,3 |
Корок |
0,24 |
Цинк |
7,1 |
Константан |
8,9 |
Цегла |
1,5 |
Латунь |
8,5 |
Чавун білий |
7,5 |
Лід (0°С) |
0,9 |
Чавун сірий |
7,0 |
Манганін |
8,5 |
Янтар |
1,1 |
Мідь |
8,9 |
|
|
Рідини ρ, х103 кг/м3 при 293 К
Ацетон |
0,79 |
Нафта |
0,8 |
Бензин |
0,71 |
Олія соняшникова |
0,93 |
Вода чиста |
1,0 |
Олія трансформаторна |
0,89 |
Вода морська |
1,03 |
Олія мінеральна, касторова |
0,92 |
Гас |
0,8 |
Ртуть при 273 К |
13,6 |
Гліцерин |
1,26 |
Сірчана кислота |
1,8 |
Мед |
1,35 |
Спирт етиловий, метиловий |
0,8 |
Гази ρ, кг/м3 (за нормальних умов: р0 = 1,013∙105 Па, Т0 = 273 К)
Азот |
1,25 |
Кисень |
1,43 |
Водень |
0,09 |
Повітря |
1,29 |
Вуглекислий газ |
1,98 |
Чадний газ |
1,25 |
Гелій |
0,18 |
Хлор |
3,21 |