Види з’єднання провідників. Розв’язування задач
Останнє редагування: 2018-02-15
Автор: Делечук Людмила Василівна
Тема: Розв’язування задач на різнівиди з’єднання провідників.
Мета навчальна: повторити та закріпити закономірності послідовного та паралельного з’єднання провідників в колі; відпрацювати навички розв’язування задач на з’єднання провідників.
Мета розвивальна: Розвивати образне та логічне мислення, пам’ять, увагу; формувати навички розв’язування задач.
Мета виховна: виховувати спостережливість, розширювати політехнічний кругозір учнів; виховувати інтерес до предмету; вміння працювати в колективі.
Очікувані результати: учні зможуть розв’язувати задачі, застосовуючи закон Ома та закономірності паралельного і послідовного з’єднань;
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Розум полягає не тільки в знанні,
але й в умінні застосовувати знання на ділі
Аристотель
ПЛАН УРОКУ
I. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань та їх коригування. Повідомлення теми та мети уроку.
III. Мотивація навчання
IV. Вступні вправи
V. Тренувальні вправи
VI. Творча вправа
VII. Підсумки уроку, рефлексія
VIII. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап.
Підготовка кабінету і учнів класу до уроку. Емоційний настрій.
Розминка «Тренуємо пам'ять»
Для того, щоб гарно вчитися, треба мати гарну пам'ять і бути уважними. А для цього треба тренувати пам'ять і увагу.
Розминка «Тренуємо пам'ять».
На моніторі розміщено 10 предметів. Ви дивитеся на них 3с, а тоді записуєте або запам’ятовуєте предмети, які побачили. Чим більше запам’ятаєте , тим кращу візуальну пам'ять маєте .
Зображення: Амперметр, вольтметр, вимикач, аккумулятор, лампочка, гальванічний елемент, ноутбук, реостат, формула сили струму, трикутник для закону Ома.
ІІ. Актуалізація опорних знань та їх коригування. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Знання фізичних величин та їх одиниць вимірювання.
Назва величини |
Позначення |
Одиниці вимірювання |
Сила струму |
І |
Ампер (А) |
Напруга |
U |
Вольт (В) |
Заряд |
q |
Кулон (Кл) |
Опір |
R |
Ом |
2. Знання закону Ома
Сформулювати і записати на дошці закон Ома для ділянки кола.
3. Електричні вимірювальні прилади та способи їх ввімкнення в електричне коло.
Фото приладу |
Назва приладу |
Спосіб ввімкнення |
Схема ввімкнення |
|
Амперметр |
Послідовно |
|
Вольтметр |
Паралельно |
4.Закономірності послідовного і паралельного з’єднання
Ми з вами пригадали основний матеріал з попередньої теми і тому будемо продовжувати формувати навички розв’язування задач на види з’єднання провідників, і темою сьогоднішнього уроку є «Види з’єднання провідників. Розв’язування задач» .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Незабаром Новий 2016 рік. Свято, яке не можливо уявити без ялинок з різноманітними гірляндами. Але щоб гірлянди не стали причиною того, що Дід Мороз вчасно не прийде до вас з подарунками, слід пам’ятати закони фізики (Відео «Фіксіки»
ІV. Вступні вправи
Задача на увагу.Який прилад ввімкнено неправильно?
а) б)
Задача 1 на використання закону Ома.
Чому дорівнює напруга на резисторі?
а) 1В; б) 4 В; в) 0,25
Задача 2 на використання закону Ома.
Чому дорівнює сила струму в резисторі?
а) 2А; б) 1,5 А; в) 3А.
На практиці виявляється є не лише послідовне і паралельне з’єднання провідників, але часто зустрічається їх комбінація, яку називають змішане з’єднання. Знову повернемось до гірлянд. Не таке вже й послідовне з’єднання лампочок в них! (Відео «Ялинкові гірлянди»)
V.Тренувальні вправи
VІ. Творча вправа
Важкувато! Але є спосіб розв’язування таких задач, який носить назву «Метод еквівалентних схем». Використовуючи цей метод, можна знаходити всі невідомі величини, такі як сила струму, опір, напруга на різних ділянках електричного кола. Зараз ми на прикладі однієї задачі зробимо розрахунок кола зі змішаним з’єднанням.
Прийом «Працюємо разом»
І.Проведемо розрахунок загального опору
Дано: U=55В |
Резистори R4, R5, R6 з’єднані послідовно, тому R456 =R4+R5+R6 = 2 Ом +2 Ом+2 Ом = 6 Ом |
||
R1=R2=…R6=2 Ом Rзаг, І1 – І6, U1 ,U2,Rзаг, І1 – І6, U1 ,U2, U3,.. U6 -? U3,.. U6 -?
|
|||
РезисториR456 і R3 з’єднані паралельно,тому R3456 = =
Резистори R3456, R1 і R2 з’єднані послідовно,тому Rзаг = R3456+ R1 + R2=1,5 +2+2 =5,5 Ом
Rзаг=5,5 Ом
|
ІІ. Проведемо розрахунок напруг і струмів
За законом Ома Ізаг =U/Rзаг, Ізаг=55В/5,5Ом=10А
Ізаг =І1=І3456 =І2 =10 А
U1=I1R1 =2*10=20 В,
U3456=I1R3456 =10*1,5=15 В,
U2=I1R2=10*2 = 20 В
Ізаг =І3+І456,
U3456 = U3= U456=15 В
І3=U3/R3=15/2=7,5 А
І456 = Ізаг - І3=10А -7,5 А = 2,5 А
І456 =І4=І5=І6 =2,5А
U4=I4R4=2,5А*2 Ом=5 В.
Оскільки резистори R4=R5=R6=2 Ом, то U4=U5 =U6= 5 В.
Відповідь:Rзаг=5,5 Ом, І1= І2 =10А, І3=7,5А, І4=І5=І6 =2,5А,U1= U2=20В,U3=15 В,U4=U5 =U6= 5 В.
VII. Підсумки уроку, рефлексія
Для допитливих: https://disted.edu.vn.ua/courses/work/277
VIII. Домашнє завдання
· Визначте опір ділянки АВ, якщо R= 1 Ом
· Додатково виконати письмово задачі на розрахунок загального опору змішаного з'єднання (2 на вибір)
Презентація до уроку