Ви Гість.

Чергування голосних в коренях слів

Останнє редагування: 2013-03-25

Автор: Крутенюк Людмила Анатоліївна

Матеріал підготовлений вчителем початкових класів ФМГ № 17 міста Вінниці Крутенюк Л.А.

 

Тема. Чергування голосних о, е і в коренях слів

Мета: ознайомити учнів із властивістю голосних у корені слова, чергуванням з о на і та е на і; формувати вміння учнів користуватися цією особливістю при зміні слів або доборі спільнокореневих; збагачувати словниковий запас; розвивати каліграфічні навички, вміння узагальнювати; виховувати почуття поваги до старших.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання (Вправа 182) – слайд 2;

-         Чи є спільнокореневими слова роду, народ, рідне?

-         Які ще спільнокореневі слова ви добрали?

-         Як ви розумієте вислів: «Народ — зодчий мови, мова — зодчий народу»?

Поясніть значення слів: (слайд 3)

зодчий — художник-будівельник;

творець — той, хто створює що-небудь цінне;

будівничий — який створює що-небудь; творчий;

архітектор — фахівець з архітектури, будівничий.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Сьогодні на уроці ми ознайомимось із ще однією особливістю української мови. Зокрема ми поспостерігаємо за змінами голосних у корені, потренуємось у вмінні чергувати їх.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Відгадайте загадку: (слайд 4)

Є чарівник у школі в нас.

Ану, вгадайте, хто він?

Озветься – тиша йде у клас.

Озветься ще раз – гомін.

Щоб не спізнитись на урок,

Нам голос подає … (дзвінок) .

2. Запишіть по памяті: (слайд 5)

Шкільний дзвінок уже лунає,

Дзвоник школярів скликає.

3. Знайдіть у вірші спільнокореневі слова. Виділить у них корінь. (слайд 6)

Шкільний, школярів; дзвінок, дзвоник.

Висновок: в коренях деяких слів  при їх зміні відбувається чергування голосних звуків.

4. Спостереження за чергуванням голосних звуків у коренях слів. Прочитай вірш та знайди спільнокореневі слова,  в яких відбулося чергування. (слайд 7)

Дмитрик котика муштрує,      

А кіт вдає, що не чує.

-      Стрибни людям напоказ,

Стрибни, котику, хоч раз.

Дмитрик просить і чекає,

А кіт впертий не стрибає.   (Котика, котику – кіт).

Прочитай вірш та знайди  слова, в яких відбулося чергування  (слайд 8)

Ведмідь малював картину:   

Осику, березу, ялину.

Й між ними – червону калину.

А поруч поставив пасіку

І вікна відкрив у поле,

А сам у кущі сховався,

Щоб не кусали бджоли.

Бо дуже хотілося меду

Рудому ведмедю.  (Ведмідь – ведмедю).

-         Які голосні звуки чергувалися з і?

Висновок. В українській мові в коренях слів відбувається чергування звуків [о] з [і] та [е] з [і]. (слайд 9)

Фізкультхвилинка

5. Тренувальні вправи на чергування голосних у корені. Творчий диктант «Кого чи чого нема». Зміни слова та виділи корінь за зразком. (слайд 10)

Ніч – ночі,                  піч –  печі,

лід –                            папір –

колір –                        осінь –

корови –                     річ –

-         Які голосні звуки чергувалися з і?

-         Спробуємо зробити висновок, коли в таких випадках писати о та е, а коли — і.

-         Подивіться на слова та скажіть, у якому складі (закритому чи відкритому) стоять о та е. (У відкритому)

-         А в якому опиняється голосна і? (У закритому)

-         Чи можете ви зробити висновок, коли писати о та е, а коли — і?

6. Поетична хвилинка відпочинку. (слайд 11)

В переливах слів ми раді відтінити тут одне:

Там де І в закритім складі,у відкритім – О та Е.

У закритім складі гість, у відкритім – гостя жди.

У закритім складі шість, у відкритому – шести.

Не кінець тут прикладам, - ще раз викладем:

Лебідь – лебедя, обід – обода,

Невід – невода, чобіт – чобота

А є й виняток: хобот – хобота,

Й ще сучасніший: робот – робота.          

                                                                        Д. Білоус

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вибіркове списування. Вправа 186.  (слайд 12)

Прочитайте текст.

-         Чи доводилося вам чути дзвін маленьких сніжинок?

Випишіть спільнокореневі слова. Яке чергування відбулося?

Перевір себе:  Дзвонить, дзвін, дзвіночки, дзвенять.

2. Гра «Зміни слово» (слайд 13)

Слово –           ягоди –          колесо –

 село –              ніч –               сіль –

 біль –               схід –             стіл –

 грім –               вечір –           радість –

 школа –           шість –           рід –

3. Відгадайте загадки. Змініть слова або доберіть спільнокореневі так, щоб відбулося чергування голосного у корені слова. (слайд 14)

Сопе, хропе, чхає, сюди-туди зазирає;

На морозі замерзає, бо одежини не має.  (Ніс - носик)

У щуки зовсім їх немає,

А білий гриб одну лише має.

Курчатко — дві; а що з трьома?

Нехай кмітливий відгадає!

А чорний жук їх має шість...

Що це таке — хто відповість?  (Ноги - ніжка)

Сам у церкві не буває,

А інших туди закликає. (Дзвін - дзвони)

V. Підсумок уроку

1. Чи уважно ти працював?  (слайд 15)

-         Які зміни можуть відбуватися в корені при зміні слів або підборі споріднених?

-         У  яких складах пишеться і?

-         У  яких складах пишеться о або е?

2. Домашнє завдання: с. 80, вправа 187.

 

 

Активні користувачі за останні 15 хвилин: