Розвиток зв'язного мовлення на тему: «Письмовий переказ тексту» Дятел
Останнє редагування: 2013-03-25
Автор: Дякова Альона Сергіївна
Матеріал підготувала вчитель початкових класів ФМГ №17 Дякова А.С.
Тема. Твір – опис за поданим початком і планом „Строкатий дятел – лісовий лікар"
Мета: навчити дітей складати твір-опис за поданим початком і планом, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: репродукції картин художників, ілюстрації дятла, таблиці.
Хід уроку
1. Організація класу
2. Актуалізація опорних знань
2.1. Загадка
Їх тіло вкрите пір'ям,
І більшість з них літають.
То хто ж оті тварини,
І як їх називають? (Птахи)
2.2. Розгадування загадкового кросворда.
(Вчитель виставляє ілюстрації із зображенням птахів.)
|
|
|
|
|
д |
р |
о |
х |
в |
а |
з |
о |
з |
у |
л |
я |
|
|
|
|
|
|
|
л |
а |
с |
т |
і |
в |
к |
а |
|
с |
о |
л |
о |
в |
е |
й |
|
|
|
|
|
|
|
л |
е |
л |
е |
к |
а |
|
|
1. Який птах найважчий в Україні? (Дрохва)
2. Хоч гнізда свого не має,
яйця іншим підкладає
та у лісі в холодку
все кує: Ку-ку! Ку-ку! (Зозуля)
3. Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мушок поїдає,
за вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
4. В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Люблять слухати всі люди. (Соловей)
5. Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів — обід приніс:
смачних жабеняток
для своїх маляток. (Лелека)
- Що об'єднує всіх цих тварин?
- Чим вони відрізняються від інших тварин?
- Чому заєць, лисичка, білочка не можуть літати, а птахи можуть?
- Чим вкрито тіло птахів?
- Цікаво, навіщо пташкам пір'я? (Пір'я захищає їх від холоду, спеки та різних ушкоджень, допомагає постійно підтримувати високу температуру тіла).
3. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми поговоримо про дятла. Будемо вчитися описувати його. А також розширимо і поповнимо свої знання про цього птаха.
4. Робота з мовним матеріалом
4.1. Загадки про дятла
- Хто знає загадки про дятла?
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм добуваю.
Якого птаха підтримує хвіст,
коли він сидить на дереві?
Відгадайте, діти,
хто має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
про здоров'я лісу дбає.
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б'ю.
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.
Він стукоче: Тук-тук!
— Хто це там? — пита борсук.
— Це, — сказав Поважно лев,
— Добрий лікар
Всіх дерев.
Хоч я не молоток —
По дереву вдаряю.
Кожнісінький куток
Обстежувать бажаю.
Б'ється, стука молоток,
Поправляє нам садок.
Хто комах з кори виймає,
Про здоров'я лісу дбає?
4.2. Зачитування віршів
- Хто знає вірші про дятла?
По рецепту на базарі дятел вибрав окуляри,
натягнув собі на ніс, полетів трудитись в ліс.
У осінню хмуру пору хитрий жук зашивсь під кору.
Дятел глянув, сів на сук, носом тук — і згинув жук.
От які-то окуляри вибрав дятел на базарі.
М. Стельмах
Дятел дерево довбав,
Дятел гусінь діставав.
Добре дятел учинив,
Гарну справу він зробив.
Дятлик чув від діда, коли в лісі ріс:
Хто б про тебе відав, якби не твій ніс?
Дятлик тер свій лобик, а потім звик,
Хоч довший за дзьобик у нього язик.
Дятлова кузня
В дятловій кузні гаряча пора.
Дятлова кузня стоїть край двора,
Дятел невтомно працює щодня —
Така роботяща у нього рідня.
Вчився він змалку так працювати,
Щоб шкідників з-під кори добувати.
М. Сингаївський
— Чому вірш названо «Дятлова кузня»?
4.3. Чи знаєте ви, що...
Життя дятлів тісно пов'язане з деревами. На них вони їдять, гніздяться, ховаються від ворогів. У лісах нашої країни живе їх 11 видів.
Дятли - осілі птахи, але восени і взимку кочують у пошуках їжі. Найбільш поширеним на Україні є дятел строкатий великий. Маса його 100 г.
Розмножується дятел навесні. У цей час у лісі чути барабанний стук. Це самець закликає до себе самку і сповіщає, що прийшла пора будувати гніздо. Гніздиться в дуплах дерев, але не приносить в них ані бадилиночки. Пташенята повзають по голому дну. Самка відкладає 5 яєць і насиджує 14-15 днів. Близько місяця батьки годують пташенят комахами, личинками. Далі вони переходять до самостійного життя.
Живляться дятли переважно комахами, їхніми личинками. Цих птахів називають лікарями дерев, бо вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Вистукуючи стовбури дерев, вони дізнаються – яке дерево пошкоджене, бо здорове відгукається дзвінко, а пошкоджене глухо.
Узимку, коли немає комах, вони їдять насіння сосни, ялини. Роздовбують шишку, встромлюючи її в щілину кори. Під деревами нагромаджують купу вилущених шишок. Це місце називають "дятлова кузня".
Дятлів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.
4.4. Легенда
- Хто знає легенду про дятла?
Легенда про дятла
Одного разу бідний чоловік пішов на Великдень до лісу зрубати дерево. Тільки він почав рубати, як до нього підійшов старий дід і сказав: «Не рубай дерево. Іди додому. В тебе буде достатньо грошей, щоб купити дров і жити без злиднів».
Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: «Піду до того дерева, попрошу ще грошей». Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево. Тут і з'явився старий дід, він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: «За твою жадібність перетворю тебе в птаха, стукай все життя по деревах».
Так з'явився птах дятел.
- Чому вчить нас ця легенда?
Фізкультхвилинка
- Де, вороно - каркароно, ти була?
Що, вороно - каркароно, принесла?
- Покружляла, покружляла на горі,
горобців порозганяла у дворі,
стріла півня розбишаку - пісняра
і чкурнула, дременула із двора.
5. Словникова робота
Строкатий - який має різнокольорове забарвлення, оперення (про птахів);
Оперення – жорстке
Тіло – чорне з білими смугами, боки жовтуваті, підхвістя рожево-червоне
Хвіст – твердий, пружний. На нього птах опирається, коли лазить по деревах.
Крила - широкі і тупі, з білими плямами
Голівка - на потилиці має червону шапочку
Дзьоб - прямий, гострий, міцний, як долото. Він є знаряддям для роздовбування кори і добування корму.
Лоб і щоки - білі
Язик - із зазубринами, далеко висовується з рота. Тому птахи можуть діставати їжу із щілин.
Лапи - короткі сильні, нагадують щипці (два пальці вперед, два — назад).
- 5. Складання (усно) твору за поданим початком і планом (2 – 3 учні)
Зачин |
Дятел — це невеликий птах, який гніздиться в дуплах дерев. |
Основна частина
|
1. Яке оперення має дятел? 2. Які в нього спинка і крила? 3. Яка голівка? 4. Які дзьоб і язик? 5. Які у дятла лапи? 6. Який в нього хвіст? |
Кінцівка |
Яку користь приносить дятел?
|
7. Зразки твору
Дятел
На одному з дерев дятел влаштувався. Який він красивий!
Голова й спинка чорні, на потилиці червона плямочка, а на чорних крилах білі цяточки й смуги. Весь барвистий, тому його строкатим дятлом і прозвали.
Сів дятел на стовбур дерева. Роздовбає кору, дістане шкідника і з'їсть. І подумав я: недарма дятла лісовим лікарем називають. Він лікує хворі дерева.
(Г. Скребицький)
Дятел — це невеликий птах, який гніздиться в дуплах дерев.
Оперення у нього жорстке. Спинка чорна з білими смугами, боки жовтуваті, підхвістя рожево-червоне. Широкі чорні крила з білими плямочками. На маленькій голівці червона шапочка, а лоб і щоки білі. Прямим, гострим і міцним, як долото, дзьобом він видовбує у корі щілину, а потім своїм довгим із зазубринами язиком, наче пінцетом, дістає шкідливих комах та короїдів. Короткі сильні лапи нагадують щипці. Хвіст твердий і пружний. На нього птах опирається, коли лазить по деревах.
Дятла називають лікарем дерев, бо він знищує величезну кількість комах-шкідників.
8. Написання учнями твору
9. Перевірка написаного
Пам'ятка |
|
1. |
Чи є у творі зачин? |
2. |
Чи виділена кожна частина в абзац? |
3. |
Чи достатньо розкрита основна частина? Чи послідовно розміщені речення? Чи вдалі переходи від однієї частини до другої? |
4. |
Чи правильно пов'язані між собою речення? Чи не повторюються одні й ті самі слова та вирази? Можливо, потрібно замінити деякі з них більш вдалими? |
5. |
Чи відповідає назва твору його змісту? Чи немає зайвих слів або речень, що не стосуються теми? |
6. |
Чи є у творі кінцівка? Постарайся, щоб останнє речення зробило текст завершеним. |
7. |
Чи не пропустив букву, чи правильно написав слова, поставив знак у кінці речення? Не впевнений, запитай у вчителя. |
Зачитування кращих творів.
10. Підсумок уроку
– Чи сподобався вам урок?
– Чого ви навчились на цьому уроці?
– Що нового дізналися сьогодні?
Діти малюють дятла на альбомних аркушах.