Михайло Стельмах. “ Гуси-лебеді летять”. Єдність світу природи і світу дитячої душі
Останнє редагування: 2013-04-02
Автор: Дячук Олена Володимирівна
Українська література 5 клас
Тема уроку Михайло Стельмах. “ Гуси-лебеді летять”. Єдність світу природи і світу дитячої душі
Хід уроку
Сумно і смутно людині, коли висихає
і сліпне уява, коли, обертаючись до
найдорожчих джерел дитинства,
нічого не бачить вона доброго,
небуденного, ніщо не гріє її, не будить
радості і людяного суму.
О. Довженко
Слово вчителя
1.
- Як ви розумієте слова видатного українського письменника Олександра Довженка, який теж у своєму творі “Зачарована Десна” звертався до теми дитинства та краси рідного краю?
Між часом, коли жив Михайлик, герой твору, і часом, у якому живете ви, тривалий проміжок. Багато чого змінилося. Але не змінилося головне – сутність справжньої людини.
Сам автор бажав кожному, хто читав або читатиме його повість, не бути “ хол однооким, уміти бачити красу, любити рідну землю, що така свіжа, така м’яка, мов колиска”. “ І щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились”.
Коли доросла людина згадує своє дитинство, на її вустах з’являється усмішка, що осяває усіх і все.
2.
Говорячи про твір М.Стельмаха, не можна не звернути уваги на його особливості. Це наявність певних елементів, таких, як:
* автобіографічний твір – це твір, героєм якого є сам автор;
* присвята – кому присвячено написаний твір;( до реяі, кому присвячено твір?)
* обрамлення – початкова, а іноді й остання частина в творі, яка, ніби в рамку, вкладає розповіді про події ( як картина у рамці);
* символ –предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища( згадайте символи України). Протягом уроку ми з вами будемо знаходити й аналізувати символи у творі.
3.
- А зараз ми звернемося до того, що створимо своє обрамлення-ланцюжок. Продовж речення: “ Гуси-лебеді летять” – це твір про ...
4.
- Хто є головним героєм твору?
Михайлик – це ніби ланцюжок, що з’єднує два світи: світ природи та світ людини.
- Як ви можете прокоментувати характеристику кожного світу?
Зачитайте цитати з твору на підтвердження ( с.108)
5.
- Який зі світів можна і чому віднести до полюсу Добра, а який до полюсу Зла?( і світ людини, і світ природи можна віднести до полюсу Добра, тому що у сіті людей є позитивні персонажі. Такі, як: мати, батько, дід, Люба, Мар’яна. А також світ людини можна віднести і до полюсу Зла: Юхим Бабенко)
Отже, давайте створемо полюси, дійовими особами яких будуть персонажі повісті:
- А які ж рушійні сили кожного полюсу?
ЛЮБОВ. НЕНАВИСТЬ.
РОЗУМІННЯ. ЖАДОБА ДО ЗБАГАЧЕННЯ.
БАЖАННЯ ДОПОМОГОТИ. СКУПІСТЬ.
БЕЗКОРИСЛИВІСТЬ. КАР’ЄРИЗМ
ДУШЕВНІСТЬ.
6.
- А до якого ж світу та полюсу ми можемо віднести Михайлика?
Спробуємо поринути у ті далекі часи, часи дитинства Михайла Стельмаха. Хтось спробує відчути себе дитиною, пропустить через себе ті почуття, які пережив маленький хлопчик.
....За високою стрункою дзвіницею, що теж поривається вгору, десь у білому підхмар’ї зникають лебеді, але дзвін їхніх крил ще озивається в мені, а може, то вже озиваються розбуджені дзвони на дзвіниці?...
7.
( інсценівка)
8.
- На початку уроку ми з вами говорили про символи. Які символи ви зустріли у поданій інсценівці?
( качка, чоботи, дзвіниця, сонце, лебеді)
- Як ви гадаєте, що можуть позначати ці символи?
КАЧКА – пов’язана із трьома стихіями – водою, землею, повітрям. Отож, вона може переходити, перепливати, перелітати всіма трьома сферами. Крім того, саме качка вночі перевозить сонце підземними ріками, аби вранці воно їхало небом у кінній колісниці.
ЧОБОТИ – достаток. У своїй будові людина є малим аналогом космосу, який існує в межах просторових координат.
ДЗВІНИЦЯ – віра, релігія.
СОНЦЕ – головне джерело світла й тепла, від нього залежить усе в природі, а отже, й сама людина.
ЛЕБЕДІ – політ лебедів – плин життя.
9.
- Сьогодні до нас на урок завітав режисер, який підготував вам завдання.
( за картинками-епізодами + розповідь режисера, картинки у хаотичному порядку, побудувати план до твору )
10.
- Малюнок-обрамлення до твору М.Стельмаха “Гуси-лебеді летять” біля дошки ( як своєрідний підсумок)
- Отже, чим багатий даний твір? ( символи, обрамлення, присвята, подорож у дитинство, фольклор тощо).
11. Творчі проекти.
12. Підсумки + домашнє завдання: характеристика Михайлика, підбір цитат, інсценівки.