Ви Гість.

Михайло Стельмах. “ Гуси-лебеді летять”. Єдність світу природи і світу дитячої душі

Останнє редагування: 2013-04-02

Автор: Дячук Олена Володимирівна

Українська література 5 клас

Тема уроку Михайло Стельмах. “ Гуси-лебеді летять”.   Єдність світу природи і світу дитячої душі

 

 

Хід уроку

 

Сумно і смутно людині, коли висихає

і сліпне уява, коли, обертаючись до

найдорожчих джерел дитинства,

нічого не бачить вона доброго,

 небуденного, ніщо не гріє її, не будить

радості і людяного суму.

О. Довженко

 

Слово вчителя

1.

-   Як ви розумієте слова видатного українського письменника Олександра Довженка, який теж у своєму творі “Зачарована Десна” звертався до теми дитинства та краси рідного краю?

 

    Між часом, коли жив Михайлик, герой твору, і часом, у якому живете ви, тривалий проміжок. Багато чого змінилося. Але не змінилося головне – сутність справжньої людини.

   Сам автор бажав кожному, хто читав або читатиме його повість, не бути “ хол однооким, уміти бачити красу, любити рідну землю, що така свіжа, така м’яка, мов колиска”. “ І щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились”.

   Коли доросла людина згадує своє дитинство, на її вустах з’являється усмішка, що осяває усіх і все.

 

2.

Говорячи про твір М.Стельмаха, не можна не звернути уваги на його особливості. Це наявність певних елементів, таких, як:

* автобіографічний твір – це твір, героєм якого є сам автор;

* присвята – кому присвячено написаний твір;( до реяі, кому присвячено твір?)

* обрамлення – початкова, а іноді й остання частина в творі, яка, ніби в рамку, вкладає розповіді про події ( як картина у рамці);

* символ –предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища( згадайте символи України). Протягом уроку ми з вами будемо знаходити й аналізувати символи у творі.

 

3.

-    А зараз ми звернемося до того, що створимо своє обрамлення-ланцюжок. Продовж речення: “ Гуси-лебеді летять” – це твір про ...

 

4.

-    Хто є головним героєм твору?

Михайлик – це ніби ланцюжок, що з’єднує два світи: світ природи та світ людини.

 

-    Як ви можете прокоментувати характеристику кожного світу?

Зачитайте цитати з твору на підтвердження ( с.108) 

5.

-    Який зі світів можна і чому віднести до полюсу Добра, а який до полюсу Зла?( і світ людини, і світ природи можна віднести до полюсу Добра, тому що у сіті людей є позитивні персонажі. Такі, як: мати, батько, дід, Люба, Маряна. А також світ людини можна віднести і до полюсу Зла: Юхим Бабенко)

Отже, давайте створемо полюси, дійовими особами яких будуть персонажі повісті:

  

-         А які ж рушійні сили кожного полюсу?

             ЛЮБОВ.                                                НЕНАВИСТЬ.

        РОЗУМІННЯ.                                ЖАДОБА ДО ЗБАГАЧЕННЯ.

     БАЖАННЯ ДОПОМОГОТИ.                    СКУПІСТЬ.

      БЕЗКОРИСЛИВІСТЬ.                               КАР’ЄРИЗМ

             ДУШЕВНІСТЬ.

 

6.

-   А до якого ж світу та полюсу ми можемо віднести Михайлика?

 

Спробуємо поринути у ті далекі часи, часи дитинства Михайла Стельмаха. Хтось спробує відчути себе дитиною, пропустить через себе ті почуття, які пережив маленький хлопчик.

....За високою стрункою дзвіницею, що теж поривається вгору, десь у білому підхмар’ї зникають лебеді, але дзвін їхніх крил ще озивається в мені, а може, то вже озиваються розбуджені дзвони на дзвіниці?...

 

7.

( інсценівка)

 

8.

-   На початку уроку ми з вами говорили про символи. Які символи ви зустріли у поданій інсценівці?

( качка, чоботи, дзвіниця, сонце, лебеді)

-   Як ви гадаєте, що можуть позначати ці символи?

 

КАЧКА – пов’язана із трьома стихіями – водою, землею, повітрям. Отож, вона може переходити, перепливати, перелітати всіма трьома сферами. Крім того, саме качка вночі перевозить сонце підземними ріками, аби вранці воно їхало небом у кінній колісниці.

 

ЧОБОТИ – достаток. У своїй будові людина є малим аналогом космосу, який існує в межах просторових координат.

 

ДЗВІНИЦЯ – віра, релігія.

 

СОНЦЕ – головне джерело світла й тепла, від нього залежить усе в природі, а отже, й сама людина.

 

ЛЕБЕДІ – політ лебедів – плин життя.

 

9.

-   Сьогодні до нас на урок завітав режисер, який підготував вам завдання.

( за картинками-епізодами + розповідь режисера, картинки у хаотичному порядку, побудувати план до твору )

 

10.

-    Малюнок-обрамлення до твору М.Стельмаха “Гуси-лебеді летять”  біля дошки ( як своєрідний підсумок)

 

-    Отже, чим багатий даний твір? ( символи, обрамлення, присвята, подорож у дитинство, фольклор тощо). 

 

11. Творчі проекти. 

12. Підсумки + домашнє завдання: характеристика Михайлика, підбір цитат, інсценівки.

 

Активні користувачі за останні 15 хвилин: