Ви Гість.

я у світі

Останнє редагування: 2019-04-03

Автор: Сельська Зінаїда Петрівна

[7] Взято з сайту: https://ukr.media/ukrain/253586/

 

 

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ

ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КУ «МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ»

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 І-ІІІ СТУПЕНІВ №9 ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

                                                                                             

 

         Я У СВІТІ

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ 4 КЛАСІВ

 

Номінація «Навчально-методичний посібник»

 

 

         Сельська Зінаїда Петрівна,

вчитель початкових класів

«спеціаліст першої категорії»

тел. (096) 469 07 47

 

 

 

 

м. Вінниця

2019


      Автор, Сельська Зінаїда Петрівна, вчитель початкових класів комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №9 Вінницької міської ради».

     Сельська З.П. Я у світі. Навчальний посібник для 4 класу. / З.П. Сельська. – Вінниця: ММК, 2019. 52 с.

 

 

     Рецензенти:

     Коцюбинська І.І., вчитель початкових класів, вища категорія, старший вчитель

     Мельник Н.П., заступник директора з навчально-виховної роботи, вища категорія, старший вчитель

 

 

Рекомендовано методичною радою

Комунального закладу

загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №9 Вінницької міської ради

(Протокол №3 від 31.01.2019 р.)

 

 

     Посібник має чітку спрямованість, оскільки може бути використаний вчителями, а також учнями 4 класів при підготовці до уроків з навчальної дисципліни «Я у світі».

 

 

 

Зміст

ВСТУП ………………………………………………………………………………….... 4

ОСНОВНА ЧАСТИНА

1.     Я – людина

1.1.          Я – неповторна людина …………………………………………………… 5

1.2.          Життя людини – найвища цінність ………………………………………. 6

1.3.          Особистісний розвиток людини упродовж життя ………………………. 9

2.     Я та інші

2.1.          Роль сім’ї в моєму житті. Мій родовід ………………………………….. 11

2.2.          Бюджет сім’ї. Економія і збереження майна …………………………… 13

2.3.          Культура поведінки  …………………………………………….………... 15

2.4.          Засоби масової інформації ………………………………………………. 17

2.5.          Природа та екологія …………………………………………………….... 20

2.6.          Конфлікти та їх розв’язання …………………………………..……….… 23

3.     Я – українець

3.1.          Україна – незалежна держава …………………………………………… 25

3.2.          Національні та державні символи України …………………………….. 27

3.3.          Визначні місця нашої країни ……………………………………….….… 29

4.     Я – європеєць

4.1.          Україна на карті світу ……………………………………………………. 33

4.2.          Європейський Союз – співтовариство народів Європи ……………..… 36

4.3.          Українці, яких знає світ ………………………………………..………… 39

CЛОВНИК ……………………………………………………………………………… 44

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………………………….... 46

ДОДАТКИ ……………………………………………………………………................ 47

 

 

ВСТУП

      «Я у світі» – це унікальний, інтегрований навчальний курс, який обєднує декілька освітніх галузей. Залежно від освітньої програми це може бути природознавство, географія, соціологія, історія, економіка, культурознавство та ін. Такий широкий предмет курсу забезпечує різнобічний розгляд понять, явищ. Це сприяє розвитку системного та логічного мислення учнів.

     Метою освітнього курсу «Я у світі» є формування цілісної картини світу в учнів, набуття ними соціального досвіду.

    Об’єктом є дитина – як соціальна істота.

     Предметом курсу є система знань про природу та суспільство, загальнолюдські цінності та орієнтація в них, способи та напрямки дослідницької діяльності.

     Завданням навчального курсу є сприяння розвитку наукової, екологічної, технологічної, соціальної грамотності учнів.

     Актуальність курсу надзвичайно велика. Учні молодших класів дуже допитливі. Їх цікавить все, що відбувається як в їх найближчому оточенні, так і в світі в цілому. Діти повинні навчитися правильно ставити запитання і шукати на них відповіді, скеровувати власну пізнавальну діяльність у правильне русло.Курс є міжпредметним, тому повязаний із системою знань, передбачених іншими предметами, програмою позакласної діяльності, що забезпечує різнобічність навчання і розвитку.

     Практична цінність навчально-методичного посібника полягає в тому, що він може бути використаний учнями та вчителями при підготовці до уроків з навчальної дисципліни «Я у світі» та як додаткове джерело при підготовці до інших уроків.

     Структура посібника побудована таким чином, щоб робота над темою була побудована на тісній взаємодії учителя та учнів. Кожна тема розпочинається з короткої розповіді про тему уроку. Далі наведені запитання та завдання. Учні також самостійно можуть поставити запитання, проводять дослідження, роблять висновки та формулюють ідеї.

 

 

1.     Я – людина

1.1.          Я – неповторна людина

    Кожна людина – неповторний світ.

( Г. Гейне, німецький поет )

     Світ в якому ми живемо цікавий і різноманітний. Ми бачимо навколо себе чудеса природи. Кожне живе створіння на планеті унікальне і неповторне. Найбільшим чудом світу є людина. Всі люди схожі. Вони можуть думати, працювати, дружити, любити. Але разом з тим, у світі не буває двох однакових людей. Всі ми різні. Кожна людина відрізняється від іншої не лише зовнішніми ознаками, але й внутрішніми якостями. Ми маємо різні звички, характер, потреби.

     Зовнішній вигляд людини – це те, як людина виглядає, її зріст, колір волосся, очей, форма носа, губ, а також те, як вона одягнена.

     Внутрішній вигляд людини – це її характер, потреби, здібності, інтереси, настрій, а також те, як вона відноситься до людей, які її оточують.

     Сукупність зовнішніх і внутрішніх ознак складає «особистість». Всі ви є маленькими особистостями. Але щоб стати справжньою, великою Особистістю, вам потрібно багато працювати над собою, розвиватися, навчатися, виховувати хороші риси характеру і робити добрі вчинки.

     Завдяки своїй неповторності кожна людина доповнює світ. Жити в світі, де всі люди однакові, було б не цікаво.

 

 

   Внутрішній світ людини часто сильно відрізняється від зовнішнього 

 

 

 

     Якщо подивитися словник, ми знайдемо там визначення слова «неповторний». Що ж це означає?

      Неповторний – який відзначається природною своєрідністю, не схожий на інших (інші); самостійний у своєму розвитку, незалежний від будь яких впливів; неповторний, оригінальний.

 

Завдання:

     Прочитай та підкресли риси характеру, які характерні для тебе.

     Самостійність, впевненість в собі, наполегливість, жорстокість, безвідповідальність, сміливість, дисциплінованість, старанність, вдячність, працьовитість, заздрісність, байдужість, сумлінність, нетерплячість, повага до інших, кмітливість, лінь, нахабність, впертість.

Запитання:

1.     Чим люди відрізняються один від одного? Чим люди відрізняються від тварин?

2.     Які позитивні риси характеру властиві тобі?

3.     Існує прислівя: «Зустрічають по одежі, а по розуму проводжають». Як ви його розумієте?

 

 

1.2.          Життя людини – найвища цінність

     Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя.

     Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави захищати життя людини.

     Кожен має право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань. [3]

     Також і в ст. 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Ми повинні цінувати своє життя та життя інших людей, поводити себе чесно, порядно, доброзичливо, вчиняти з іншими так, як би ми хотіли щоб вчиняли по відношенню до нас. Адже життя дається кожному лише один раз. Ти живеш, ти здоровий, в тебе є сімя – це значить, що ти уже дуже багатий. Цінуй це і люби життя!

 


     Є люди, які народились і виросли в складних життєвих умовах, мають проблеми зі здоровям, але вони все одно радіють життю, займаються улюбленими справами і досягають успіхів. Такі люди – справжні герої.

     Велику цінність життя навряд чи хтось стане заперечувати. Люди готові піти на що завгодно, щоб зберегти своє життя і життя своїх близьких. Коли людина здорова, вона може здобути в своєму житті багато чого.

   Хтось може казати, що його найбільшою цінністю є дорогі речі – айфони, брендовий одяг, великий будинок. Але замисліться і скажіть, наскільки буде вам потрібний цей дорогий телефон, якщоу Вас сильно хворий хтось ізрідних? Чи зробить він вас щасливими? Думаю що ні. Тому цінуйте своє життя, здоровя, своїх рідних і кожен прожитий момент разом із ними. Оскільки це і є найбільшими цінностями в житті.

   Життя кожної дитини та її права охороняються державою. Ти маєш знати, які права ти маєш:

Всі діти мають право на отримання інформації

Всі діти рівні в правах, ніхто не повинен їх порушувати

Всі діти мають право на відпочинок та дозвілля

Особливий захист для дітей-інвалідів

Всі діти мають право на освіту

Особлива турбота для дітей без сімї

Всі діти мають право на медичну допомогу

Кожна дитина має право на любов та турботу

 

Завдання:

     Розмісти слова за порядком їх важливості в твоєму житті:

1.                                            батьки

2.                                         друзі

3.                                         гроші

4.                                         здоров’я

5.                                         розваги

6.                                         навчання

 

Запитання?

1.     Чи задумувались ви колись який життя має сенс? Для чого ми живемо?

2.     Подивись на фото вище. Ці люди, незважаючи на певні складності дуже люблять своє життя. А чи любиш ти своє життя так, як люблять його вони?

3.     Ти знаєш свої права? Назви їх.

 

 

 

 

1.3.          Особистісний розвиток людини впродовж життя

     Кожна людина навчається та розвивається упродовж всього свого життя. Коли ми були маленькими, батьки вчили нас говорити, ходити, пізнавати світ. У школі вчителі навчають нас читати і писати. Ми знаходимо собі хоббі, обираємо професію і вдосконалюємо свої вміння в цьому напрямку.

 

 

 

                   Діти та їх хоббі 

 

 

 

     Кожна людина народжується з певними здібностями. Одні добре малюють, інші гарно співають чи танцюють. Це називається талантом. Але дуже важливо розпізнати та розвивати свій дар. Для цього потрібно мати велике бажання та бути трудолюбивим.

     Дітей, чиї здібності були відкриті та дозволили досягти їм успіху з самого дитинства називають «вундеркіндами». Це може стосуватися будь яких сфер життєдіяльності. Історія знає багато таких відомих випадків. Розглянемо деякі з них.

     Блез Паскаль. Народився в 1623 році, в регіоні Овернь, у Франції. Блез Паскаль був генієм математики з дитинства. Він написав теорему, коли йому було лише 16 років. Паскаль вважається піонером обчислювальних машин, побудувавши більше 20 з них в ранні роки своєї карєри.

     Вольфганг Амадей Моцарт. Моцарт, безсумнівно, один з найвідоміших вундеркіндів. Він народився в Німеччині, в 1756 році, і був видатним піаністом і композитором, написавши свою першу композицію у віці 6 років! Він почав грати на клавесині у віці 3 років, написав свою першу симфонію в 8, а першу оперу в 12. Коли Моцарту було 5 він грав на фортепіано в університеті Зальцбурга. Незважаючи на те, що Амадей помер молодим (у 35 років), на його рахунку більше 600 музичних композицій.

     Аеліта Андре. Вона може вважатися одним з провідних вундеркіндів в світі мистецтва. Вона народилася в Австралії в 2007 році. Вона почала малювати у віці девяти місяців. Її перша персональна виставка під назвою «Чудо кольору» відбулася в Нью-Йорку в червні 2011 року, коли їй було чотири роки. Загальна вартість проданих картин Андре оцінюється більш ніж в $ 800 тис.[1]

     Але навіть якщо ви не маєте яскраво вираженого таланту, потрібно памятати, що нема нічого такого, чого б людина не могла навчитися. Потрібно багато працювати, тренуватися, щоб досягати поставлених цілей. І, можливо, на це піде трошки більше часу, ніж в когось іншого, але все обовязково вийде!

     Один із найважливіших елементів особистісного розвитку є навчання. Це також є і основним обовязком дитини. Хоча навчатись людина повинна протягом всього свого життя. Процес навчання – це не лише відвідування школи чи університету, але й також самоосвіта. Потрібно читати пізнавальні книги, дивитись фільми, відвідувати музеї, театри, виставки, спілкуватись з цікавими людьми, навчатися у старших.

 

Запитання:

1.     Розкажи про своє хоббі? Як давно ти цим займаєшся? Яких результатів досяг?

2.     Яку останню книгу ти про читав? Розкажи про що вона та про свої враження від неї.

 

 

 

 

 

 

2.     Я та інші

2.1.          Роль сім’ї в моєму житті. Мій родовід

                                                

                                                    Дерево не може жити без коріння,

                                                             а людина без сімї.

                                                                                                                                     (Народна мудрість)

     Безсумнівно, дуже велике значення в житті кожної людини має її сімя. У кожного її склад різний. Але це завжди ті люди, які з самого дитинства навчають та виховують нас, з ними ми проводимо більшу частину часу. У дружній родині всі піклуються один про одного та допомагають.

     Сім’я – це група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.

     «Шануймо наших батьків!» – так велить Біблія. Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей від Бога на горі Сінай, були вирізьблені слова: «Шануй батька твого і матір твою, щоб добре було тобі та щоб довголітнім був ти на землі».

      Шанування батьків – один із найсвятіших обов’язків людини і неоплатних боргів дітей. Батьки вас ростять, виховують, учать добра, пестять, люблять. І як же не відплатити їм пошаною, любов’ю, ласкою і допомогою?

     Кому не доводилося бачити, якою радістю спалахують старечі очі, коли онук чи онука скаже: «Дорогенька моя бабусю». А якщо вони не відчувають уваги, піклування, їм здається, що вони є тягарем, чимось зайвим, непотрібним для своїх дітей, онуків. Наші батьки – це мама і тато, а батьки наших батьків – дідусь і бабуся.

     Тільки вони нічого не пожаліють для своєї дитини, це вони у хвилину небезпеки ніколи не згадають про себе, все віддадуть для того, щоб захистити свою дитину, не зупиняться ні перед якими труднощами, щоб жилось їм краще. Їхня любов не знає кордонів страху, сумнівів, розрахунків. Вони тяжко страждають, якщо їхніх дітей спіткало лихо, і розцвітають, стають молодшими, веселішими, сильнішими, коли бачать, що їхні діти виросли порядними людьми.[2]

     А тепер спробуємо зясувати, що таке рід та створити власне родове дерево.  

    Родина – це група споріднених людей, яка складається з жінки, чоловіка, дітей, бабусі, дідуся, що живуть разом.

     Рід – це ряд поколінь, що походять від одного предка. Наприклад: Рід – це сім’я прадідуся, сім’я дідуся, ваша сім’я.

   Родовід це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ, родинне деревце, яке повинен знати й шанувати кожний його член.

    А тепер уявіть собі, що ваш рід – це деревоВи, діти – це молоденькі листочки, гілки – це ваші батьки, тато і мама. Стовбур – це наші дідусі, бабусі.Коріння – це вже наші прадіди і прабабусі, ті, хто жив сто чи й більше років тому.

 

Завдання:

     На окремому аркуші намалюй родове дерево своєї сімї. Попроси допомогти батьків, бабусь та дідусів.

Запитання:

1.     На твою думку, для чого потрібна сімя?

2.     У тебе велика сімя? Назви всіх членів.

 2.2.          Бюджет сім’ї

     Твої батьки щодня ходять на роботу і багато працюють, щоб ти кожного дня міг смачно поїсти, гарно одягнутись, ходити в школу, гуртки, гратися з друзями. Поважай і цінуй це. Перед тим, як тупцювати ногами і просити нову іграшку, подумай, чи справді вона тобі потрібна, запитай у батьків їхню думку. Колись ти виростеш і будеш сам заробляти гроші та розпоряджатися ними. А поки все, що в тебе є зявляється за рахунок сімейного бюджету.

     Бюджет сімї – це фінансовий план на певний період, який складається з доходів членів сімї та необхідних витрат.

     Дохід сім’ї – це заробітна плата, та інші види доходів, які отримують члени сім’ї. Дохід може складатися з сукупного доходу (коли працюють декілька осіб) та доходу одного.

     Необхідні витрати можна розподілити на групи:


 

      Бути економним – означає в повагою ставитися до грошей і не витрачати їх на дрібниці. Не слід плутати економність і скупість.

     Дітям обовязково слід навчатися фінансової грамотності. Уміння правильно розрахувати витрати на наступний тиждень і продумати варіанти економії, стануть надійним фундаментом для початку самостійного життя.

     Ти також маєш свій особистий маленький бюджет, це – твої кишенькові гроші, які ти отримуєш щодня від батьків. І лише ти розпоряджаєшся як ними скористатись – чи потратити їх на розваги, чи економити і відкладати на якусь важливу для тебе покупку або подарунки рідним.

     Кишенькові гроші – певна сума грошей, яку, зазвичай, періодично виділяють батьки своїй дитині і яка знаходиться в повному розпорядженні дитини.

 

Завдання:

1.     Уявімо, що вам доручили розподілити сімейний бюджет на місяць. Зроби це, заповнивши діаграму словами з колонки. Можеш додати ще якісь витрати. Порівняй свій результат з результатами однокласників. Обговоріть з вчителем.


 

Запитання:

1.     З яких частин складається бюджет сімї?

2.     Чи вважаєш ти себе економним? Наведи приклади економії з твого життя?

 

 

 

2.3.          Культура поведінки

     У повсякденному житті ми контактуємо з великою кількістю людей. Вдома ми спілкуємося з рідними: мамою, татом, братами та сестрами, бабусями і дідусями, сусідами; у школі – із вчителями, однокласниками та друзями; на вулиці – з перехожими; в транспорті – з кондуктором, водієм або іншими пасажирами; в магазині – з касиром, продавцем та іншими людьми. Це люди різного віку і роду занять. Але частіше за все ми спілкуємося в школі. Де б ми не знаходились, треба слідкувати за тим, щоб поводитись культурно.

   Слід запамятати прості правила культурної поведінки:

-         Будь ввічливим, доброзичливим;

-         Не сварись, не вчиняй бійки;

-         Говори добрі слова;

-         Слухай старших;

-         Допомагай молодшим, або тим, хто цього потребує;

-         Дотримуй слова, виконуй свої обіцянки;

-         Поважай інших людей;

-         Вчиняй по відношенню до інших так, як би ти хотів щоб вчиняли по відношенню до тебе;

     Культура поведінки складається з культури мовлення, культури спілкування та культури зовнішнього вигляду.


 

 

     Слід памятати, що люди повинні бути ввічливими та уважними, де б вони не знаходились. Не забувай говорити такі прості фрази як: «доброго дня», «дякую», «вибачте», «до побачення», «дозвольте допомогти» і ти побачиш, як зміниться ставлення до тебе і настрій людей.

     Ввічливість – ознака добре вихованої і культурної людини.

     Існує й таке поняття як «етикет». Етике́т (від фр. étiquette — «етикетка», «напис») — норми й правила, які відображають уявлення про гідну поведінку людей у суспільстві.

     Етикет буває різних видів – професійний, розмовний, телефонний, концертний, святковий, траурний, етикет листування і т.д.

     Зупинимося окремо на правилах розмовного етикету:

1.     Молодші повинні першими вітатись зі старшими;

2.     Чоловіки першими вітаються з жінками;

3.     В приміщенні першим повинен привітатися той, хто заходить;

4.     Виходячи з приміщення потрібно попрощатися;

5.     Не можна використовувати грубі і лайливі слова;

6.     Батьки не повинні сваритися в присутності дітей.

 

Завдання:

1.     Розгляньте картинки. Назвіть, які правила поведінки на них зображені.

 

 

 

2.     Прочитай речення та постав плюс, де описана поведінка культурної людини.

-         Ніколи не запізнюється.

-         Не стежить за своїм зовнішнім виглядом.

-         Вживає образливі та лайливі слова.

-         Поводиться скромно та привітно.

-         Поступається місцем в транспорті.

-         Показує неприязнь до інших.

-         У розмові використовує слова ввічливості.

-         Кидає скрізь сміття.

-         Першою вітається зі старшими.

-         Стежить за зовнішнім виглядом.

-         Завжди слухає співрозмовника та не перебиває.

-         Втручається в чужу розмову.

-         Бешкетує, псує чуже майно.

-         Не забуває дякувати за допомогу.

Запитання:

1.     Як повинна поводити себе вихована людина?

2.     Назви приклади як виражається культура мовлення? В чому проявляється культура спілкування? За якими ознаками можна розпізнати культуру зовнішнього вигляду?

3.     Як ти розумієш прислів’я: «Від теплого слова і лід розтане»?.

  

2.4.          Засоби масової інформації

     Сучасне суспільство як ніколи насичене новітніми технічними засобами:  телевізійною та комп’ютерною технікою, якими користуються у найвіддаленіших куточках нашої планети. Зараз навряд чи знайдеться сім’я, в якої не було б телевізора, радіоприймача чи компютера.

      Право на доступ до інформації є невідємним правом кожної людини. Воно гарантоване Конституцією та багатьма іншими нормативними актами, в тому числі міжнародними.

     Стаття 34. Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.

     Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб на свій вибір.

     Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. [3]

     Складові права на інформацію визначені у ст.5 Закону «Про інформацію», зокрема, право на інформацію полягає у можливості вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. [1]

     Засоби масової інформації – це систематичне розповсюдження інформації через телебачення, пресу, радіо, Інтернет, метою якого є утвердження духовних цінностей даного суспільства та чинення ідеологічного, політичного, економічного та організаційного впливу на погляди, думки й поведінку людей.

     Основні види засобів масової інформації сьогодні це: радіо і телебачення, преса та друк, мережа Інтернет.

     Радіо. Сьогодні радіо зустрічається в будинках все рідше, його витіснили телевізор, комп’ютери та сучасні гаджети. Але наші бабусі та дідусі все ж залишаються часто його прихильниками. А також в дорозі, в транспорті, і ми  слухаємо радіохвилі. На радіо, на відміну від телебачення, відсутнє зображення. Слухачі радіо мають можливість сприймати звук більш повно й глибоко, оскільки слухач не відволікається від гучної мови чи музики, голосів життя, «не ділить» своєї уваги  між звуком та тим, що його супроводжує. Радіомовлення в певному сенсі примусове передачу можна слухати лише в той час, коли вона йде в ефірі, причому у тому ж порядку, темпі й ритмі, які задані в студії. Тому  неможливо відкласти прослуховування на зручний час, робити це швидше або повільніше, у обраному порядку, тим більше «переглядати», як це властиво при контакті з друкованим виданням.

     Телебачення. Телебачення увійшло в наше життя в 30-і роки та стало, як і радіо, рівноправним учасником засобів масової інформації у 60-х роках XX століття. Надалі  воно розвивалося випереджальними темпами за рядом параметрів (інформація, новини, культура, розваги) й зайняло перше місце серед засобів масової інформації.Телевізійна специфіка народилася як би на перетині можливостей радіо й кіно. Від радіо телебачення узяло можливість передавати сигнал за допомогою радіохвиль на далекі відстані цей сигнал одночасно має звукову й відеоінформацію, що на екрані телевізора залежно від  характеру передачі несе кінематографічний характер або ж характер фотокадру, схеми, графіка й т.і. Паралельно із зображенням, на екрані телевізора відтворюється й друкований текст.Така ж (як і у радіо) «примусовість» телепрограм, тобто неможливість для глядача змінити час перегляду передач, їхній інформаційний наповнювач та структуру, вимагає особливо ретельного підходу до складання телепрограм.

     Преса та друк. До друкованих видань відносяться газети, щотижневики, журнали, альманахи, книги, які займають особливе місце в системі ЗМІ. Це продукція, що вийшла з-під друкованого верстата, несе інформацію у вигляді надрукованого літерного тексту, фотографій, малюнків, плакатів, схем, графіків та інших зображувально-графічних форм, які сприймаються читачем-глядачем без допомоги яких-небудь додаткових засобів (тоді як для одержання радіо чи телевізійної інформації потрібні телевізор, радіоприймач, магнітофон і т.і.). Це сприяє появі ряду важливих рис взаємин між пресою та аудиторією.

     Всесвітня комп'ютерна мережа – Інтернет. Інтернет глобальна комп’ютерна мережа, що охоплює увесь світ. Сьогодні вона, має близько 1,5 мільярди абонентів у більш ніж 200 країнах світу. Щомісяця розмір мережі збільшується на 7-10%. Інтернет утворив як би ядро, що забезпечує зв’язок різних інформаційних мереж, що належать різним установам  в усьому  світі, одна з одною.Важливо врахувати також, що інформація передається як на рідній, так і на іноземних мовах, що дає змогу повноцінно освоювати інформацію.Ситуація розвивається таким чином, що Інтернет як джерело інформації стає більше структурованим, добірка новин починає здійснюватися менш хаотично, багато новин поширюються офіційними джерелами[3].

 

Запитання:

1.     Скільки часу у день  ви дивитися телевізор чи проводите час в мережі Інтернет?

a. Від 0 до 1 години

b. Біля 2 годин

c. Від 3 до 6 годин

d. Від 7 та більше

       3.  Чи можете відмовитися  від перегляду телевізора чи Інтернету, наприклад на один тиждень:

a. Це як? 

b. Як треба, тільки тоді

c. Звичайно, бо є багато цікавих занять у житті 

d. Ніколи

 

 

 

2.5.          Природа та екологія

     Серед найважливіших проблем сучасності, що турбують людство, все більше виділяються екологічні. Світ знаходиться на межі екологічної кризи. Люди вичерпують природні ресурси, вирубують ліси, висушують водойми, при цьому не належним чином дбають про їх відновлення. Ця проблема є дуже актуальною і потребує негайного вирішення.Тому серед багатьох напрямів навчально-виховної роботи з дітьми саме екологічна освіта набуває дедалі більшої потреби.

     Основою формування свідомого та бережливого ставлення до природи є знання про неї, усвідомлення себе частиною природи та світу.  Актуальною на сьогодні є проблема формування екологічної свідомості, яка включає екологічну освіту, екологічне виховання та екологічну культуру.

      Екологічна освіта – безперервний процес навчання, освіти, виховання і розвитку особистості, спрямований па формування системи знань і умінь, ціннісних орієнтації і прав, етичних та естетичних відносин, що забезпечують формування екологічної свідомості та екологічної відповідальності особистості за стан і поліпшення соціоприродного середовища. [2]

      Екологічне виховання – цілеспрямований розвиток у підростаючого покоління високої екологічної культури, що включає в себе знання про природу, гуманне, відповідальне ставлення до неї як до найвищої національної та загальнолюдської цінності, і готовність до природоохоронної діяльності. [2]

     Екологічна культура – культура всіх видів людської діяльності, так чи інакше пов’язаних з пізнанням, освоєнням і перетворенням природи; складається із знання та розуміння екологічних нормативів, усвідомлення необхідності їх виконання, формування почуття громадянської відповідальності за долю природи, розробки природоохоронних заходів та безпосередньої участі в їх проведенні.

     Екологічна культура – складова частина світової культури, якій властиве глибоке і загальне усвідомлення важливості сучасних екологічних проблем у житті і майбутньому розвитку людства. Свідоме засвоєння й оволодіння екологічною культурою має розпочинатися ще з дитинства, одночасно з засвоєння положень загальної культури. [5]

      На протязі останніх століть людина активно впливає на природу та перетворює її. Найбільш відчутного впливу зазнає біосфера, яка страждає від промислових та автомобільних викидів, зменшується кількість лісів. Люди знищили велику кількість рослин та тварин, деякі з них опинились на межі зникнення. Лише за останні чотириста років з лиця Землі назавжди зникли близько 100 видів птахів, більше 60 видів ссавців, таких, наприклад, як тарпан, тур, ібіс європейський. Тепер ми зможемо побачити їх лише на фотографіях.

      Надзвичайно велику шкоду для природи становлять побутові відходи. Деякі види сміття зберігаються та накопичуються сотні років. Кожен із нас може робити прості речі, які дуже суттєво вплинуть на екологічний стан навкруги нас. По-перше, сортуйте сміття. Лампи, батарейки – це ті відходи, які потребують окремої утилізації. Залишки їжі збирайте окремо від пакетів, пляшок та іншого мотлоху, оскільки вони розкладаються набагато довше.

 

      Природа посилає нам попереджувальні сигнали. Після того, як рубаєте дерево, треба посадити десяток нових. Потрібно ощадливо ставитись до добування корисних копалин, адже багато з них є вичерпними, які рано чи пізно закінчаться. Замість того, щоб створювати рукотворні звалища і гори зі сміття потрібно навчитися переробляти їх, використовувати як сировину. Природа потребує вашого захисту.

Завдання:

1.     Сформулюйте пропозиції, що ми можемо зробити для того, щоб зберегти природу?

Запитання:

1.     Що вивчає наука екологія?

2.     Чи чули ви колись про Червону книгу України? Для чого вона створена та хто туди занесений?

 

2.6.          Конфлікти та їх розв’язання

     Всі люди мають різний характер і тому повсякденне спілкування неможливе без виникнення суперечок та конфліктів. Головне – навчитись правильно їх розвязувати та досягати компромісу.

     Компроміс (грец. compromissum угода, згода) – це такий спосіб вирішення конфлікту, який побудований на взаємних поступках.

     Для чого  потрібен компроміс? Щоб не сваритися, по дружньому гратися, вчитися, працювати, або просто спілкуватися і не ображатися один на одного. Чи бувають люди, які ніколи не ідуть на компроміс? Так, трапляються вперті люди, які неохоче ідуть на компроміс, але все ж не буває таких, які ніколи і ні за що не поступаються. Тому що кожній людині необхідне спілкування з іншими людьми, а тому не можна обійтись без домовленостей, поступок і компромісів.

     Давайте сформулюємо і запамятаємо основні правила вирішення конфліктів:

     Розглянемо такі гуманістичні зв’язки в кількох народних казках. Наприклад,  у  казці  про  двох  козлів  оповідач  хоче,  щоб  діти зрозуміли  наскільки  небезпечно  бути  дурним  і  войовничим  в  пошуку  виходу  з складної,  конфліктної  ситуації.  Знайти  правильний,  єдино  вірний вихід  зі  скрутного  становища  –  це,  судячи  з  того,  що  наприкінці сталося  з  героями  казки  «Два  козла»  –  питання  про  життя  і  смерть.

     Казка про  двох цапків (за переказом М. Коцюбинського)
     З  одного  берега  йде  до  річки  білий  козел,  а  з  другого  берега підходить  чорний  козел.  І  один  хоче  через  річку  перебратися,  і  інший. А  через  річку  –  колода.  Та  така  вузька,  що  тільки  один  може перейти,  а  двом  тісно.  Не  захотів  білий  козел  почекати,  поки  перейде через  колоду  чорний,  а  чорний  не  захотів  чекати,  поки  перейде  білий. Ступили  обидва  на  колоду,  зійшлися  посередині  та  й  ну  один  одного  лобами  і рогами  штовхати!  Билися,  билися,  та  й  скінчилося  на  тому,  що  обидва  в  воду впали  і  потонули.

 

 

     Подібна  ситуація  і  в  казці  «Дві  кізоньки»  (за переказами  М.Коцюбинського).

     А дві кізочки-то були розумнішими. Стрілись вони на вузенькій стежечці. З одного боку стежечки глибокий рів, а з другого висока та крута гора. Розминутися ніяк не можна.Постояли вони, постояли, подумали-подумали, а тоді одна кізочка стала на коліна, перевернулась на бік, лягла на стежці і притиснулась спиною до гори. Тоді друга обережно переступила через неї, а та, що лежала, встала і пішла собі.[4]

 

   Завдання:

   Прочитайте та проаналізуйте розповіді. Як би ви вчинили на місці героїв?

   Запитання:

1.     Які способи розвязання конфліктів вам відомі?

2.     Чи були у вашому житті випадки, коли вам доводилось іти на компроміс? Наведіть приклади.

 

 

 

3.     Я – Українець

3.1.          Україна – незалежна держава

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

                         М. Чернявський

     Державою називають територію населену людьми і обмежену державним кордоном. Вона включає не тільки сушу, але й річки, моря, озера і навіть повітряний простір над ними.

    Держава, в якій ми живемо називається Україна. Багато століть український народ боровся проти численних ворогів за право самому розпоряджатися рідною землею і своєю долею, за незалежну й самостійну українську державу.

     Стаття 1. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава. (Конституція) [3]

     Важливою ознакою держави є її незалежність. Незалежність – це здатність приймати самостійні рішення, які керуються власними бажаннями та інтересами і не потребують зовнішніх вказівок чи наказів. Незалежність для держави означає політичну самостійність, відсутність підлеглості, суверенітет[5].

     Демократична держава  це держава, заснована на здійсненні народовладдя шляхом забезпечення прав громадян, їх рівної участі у формуванні державної влади і контролі за її діяльністю. [6]

     Соціальна держава – це соціально орієнтована держава, де людина та її права визнаються найвищою соціальною цінністю, з метою забезпечення кожному належного життєвого рівня, а індивіди, які потребують допомоги та підтримки, отримують її від держави.

     Правова держава – форма організації державної влади, за якої вся діяльність держави та її органів підпорядкована нормам права і направлена на захист і дотримання прав і свобод людини.

     Україна – суверенна держава. Вона  має визначену територію, на якій  здійснює внутрішній і зовнішній суверенітет, має населення, яке постійно проживає в межах її території, та владу (законодавчу, виконавчу та судову), не залежить від інших держав, має можливість вступати в міжнародні відносини з іншими державами та право вступати до міжнародних організацій як повноправний член.

     24 серпня 1991 р. Верховна Рада України прийняла надзвичайно важливий історичний документ для долі всього українського народу – Акт проголошення незалежності України. Тепер щороку, 24 серпня в Україні відзначають державне свято – День незалежності України.

     Права та обовязки кожного громадянина, а також основні засади державного та суспільного устрою записані в Конституції – Основному законові держави.

     Зі здобуттям незалежності Україна набула кардинально нового статусу на міжнародній арені, вона стала повноправним членом міжнародної спільноти. Були встановлені економічні, культурні, дипломатичні зв’язки із більше ніж 100 країнами світу.

 

Запитання:

1.     Коли в Україні святкують День незалежності?

2.     В якому документі записано, що Україна є незалежною державою?

 

 

 

3.2.          Національні та державні символи України

     Україна, як незалежна та суверенна держава, має власні атрибути та атрибутику (державні символи), які відрізняють її від інших держав світу.

     Статтею 20 Конституції України визначено, що державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний  Гімн України. [3]

     Державний Прапор України  стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.

                                  

  

     Великий Державний Герб України встановлюється з урахуванням малого Державного Герба України та герба Війська Запорізького законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України. Головним елементом великого Державного Герба України є Знак Княжої Держави Володимира Великого (малий Державний Герб України).

 

       Державний Гімн України – національний гімн на музику М. Вербицького із словами пісні П. Чубинського, затвердженими законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.

Ще не вмерла України і слава, і воля,
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.

Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду.

     Крім державних символів, існують також українські національні символи, завдяки яким Україна відома на цілий світ. А саме:

Жито –  символ життя. Це знак добробуту і злагоди в сім'ї.

Барвінок  –  символ вічності.

Калина –  символ краси, кохання, щастя.

Верба –  символ журби.

Лелека – символ сімейного затишку і благополуччя.

Соловей– символ веселощів, задоволення

     Український вінок є частиною українського національного костюма. В давнину їх носили тільки дівчата. Плели з живих квітів. Вважалось, що в них є чаклунська сила, здатна захистити від будь-якого лиха. Тому український віночок не просто прикраса, а й оберіг.

     Традиційно український віночок прикрашали різнокольоровими стрічками. Кожен колір мав свою символіку. Так, коричневий це символ землі, жовтий символ сонця, синій – символ неба і води, зелений символ мудрості, рожевий символ врожаю, малиновий символ здоров'я, фіолетовий символ мудрості.

     Вишитий  рушникстародавній оберіг дому. З рушником зустрічали гостей, молоді ставали на рушник під час шлюбного обряду. Вважалося, що візерунок вишивки оберігає від лиха та захищає від хвороб. Червоний колір символізує любов, а чорний – журбу.

     Кожен громадянин держави повинен знати державні символи та шанобливо ставитись до них.

     Завдання:

Відгадай загадки:

Знак держави головний

всяк його повинен знати.

Воля, слава, сила в нім.

То ж попробуй відгадати.

(Герб)

 

По радіо звучить щоденно

патріотична пісня,

що возвеличує Вкраїну

і прославля навічно.

Коли звучить він – всі встають,

до серця руку прикладають,

і вголос, й подумки співають,

і Україну прославляють.

( Гімн)

 

Синьо-жовте полотнище

гордо майорить.

Це – ознака сили й слави

Української держави.

Синє небо, жовте жито

цю святиню знають діти.

(Прапор)

 

     Запитання:

1.     Назви державні символи України.

2.     Якого кольору державний прапор України?

 

 

 

3.3.         Визначні місця нашої країни

     Україна – надзвичайна держава. Вона багата історичною спадщиною та природними чудесами. В кожному регіоні, кожному місті є свої визначні місця.

     Найкрасивіші місця України нам подаровані, звичайно ж, матінкою-природою. До її чудес можна віднести заповідник «Асканія-Нова» (Херсонська область), озера Світязь (Волинь) і Синевир (Закарпаття), кримські мармурові печери, Дністровський каньйон (знаходиться відразу в 4 областях країни), в Тернопільській області розташована друга за довжиною печера у світі, та багато інших унікальних місць.

     По всій території країни можна знайти пам’ятники культури України – це і середньовічні замки і культові споруди IX-XIII століть, і місця грандіозних баталій. За даними істориків, на території України існує понад 5000 замків. Кожен з них по-своєму унікальний і особливий. Деякі з замків і фортець знаходяться в кращому стані, від деяких залишилися лише руїни. Найбільша кількість замків збереглась на Західній Україні.

     У 2007 р. була проведена загальнонаціональна акція і за участю українців було визначено 7  історико-архітектурних чудес України. До них увійшли: Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець», Києво-Печерська Лавра, Державний історико-архітектурний заповідник «Хотинська фортеця», Національний дендрологічний парк «Софіївка», Херсонес Таврійський, Софія Київська та Національний заповідник-острів «Хортиця».

    Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець».Місце, яке зберегло дух середньовіччя і займає третю сходинку після Києва та Львова за кількістю пам’яток старовини і культури. Загальна площа заповідника сягає 121 га та налічує майже 200 пам’яток архітектури.


Національний дендрологічний парк «Софіївка». Пам’ятка краєвидного типу світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – першої половини XIX століть. Парк розкинувся на площі майже 180 га на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області.Заснував «Софіївку» у 1796 році власник міста Умані, магнат Станіслав Щенсний Потоцький і назвав його на честь дружини – красуні-гречанки Софії Вітт-Потоцької. А подарований парк був у день її янгола в травні 1802 року. 


     Києво-Печерська Лавра. Сьогодні це найбільший музейний комплекс України, де зосереджено 144 споруди, 122 з яких – пам’ятки історії і культури. Серед них – 2 унікальних підземних комплекси, храми, пам’ятки архітектури XI–XIX століть, численні виставкові приміщення.Також на території заповідника розміщені музеї: Музей книги і друкарства України, Музей українського народного декоративного мистецтва, Музей театрального, музичного та кіномистецтва України, Музей історичних коштовностей України. У музеях і фондах можна побачити рукописи старовинних книг, ікони, колекції тканин і вишивок, роботи з дорогоцінних металів, стародавні гравюри та витвори сучасних митців.


   Софія Київська. Софія зберігає найбільший у світі ансамбль унікальних мозаїк і фресок першої чверті ХІ ст. – 260 м кв. мозаїк та 3000 м кв. фресок. Цінною реліквією собору є мармуровий саркофаг Ярослава Мудрого, в якому покояться останки князя. Взагалі, Софійський собор – це справжня культурна скарбниця, що поєднала в собі і архітектуру, і скульптуру, і малярство, і ювелірне мистецтво. Тут відбувалися і найвидатніші події у становленні української державності. На початку ХХ ст. на Софійському майдані проголошувались Універсали Центральної Ради Української держави 1917–1918 рр. Тут у 1991 році Всеукраїнським народним віче підтримано Акт про державну незалежність України.

 

     Херсонес Таврійський. Історія Херсонеса є частиною історії Давньої Греції, Давнього Риму, Візантії, Київської Русі. Територія сучасного заповідника охоплює межі стародавнього грецького міста – Херсонеса Таврійського, що було засноване давньогрецькими колоністами у V ст. до н.е. на узбережжі Чорного моря. Місто було огороджене могутніми оборонними стінами і розплановане за схемою, поширеною тоді у грецькому та римському світах. До наших днів збереглося багато давніх споруд. Серед них – елліністичний театр, римська цитадель, середньовічні християнські храми, житлові квартали, вулиці, гончарні майстерні, обладнання для засолювання риби, колодязі тощо.


     Національний заповідник-острів «Хортиця». Національний заповідник «Хортиця» – це єдина комплексна історико-культурна та природна пам’ятка в Україні, що охоплює період історії людства від доби палеоліту до сьогодення. Зважаючи на унікальність, заповідник «Хортиця» занесений до Державного реєстру нерухомих пам’яток України як пам’ятка національного значення. На його території нараховується понад 100 пам’яток археології та історії. До складу заповідника увійшли сам острів Хортиця і прилеглі до нього скелі й острови Байда, Дубовий, Розстебин, Три Стоги, Середня, Близнюки, урочище Вирва на правому березі Дніпра, що мають загальнодержавне та історичне значення.


      Державний історико-архітектурний заповідник «Хотинська фортеця». Хотинська фортеця – перлина архітектури XIII–XVIII століть з багатовіковою цікавою історією, що веде свій початок ще від Хотинського форту, побудованого у X столітті князем Володимиром Святославичем. Хотинська фортеця – свідок численних війн та баталій. Протягом століть вона була центром розвитку ремесел і торгівлі, культури та економіки. Місто було важливим пунктом у європейсько-азійській торгівлі.


     У 2008 році, відбувся другий етап акції – «7 природних чудес України», переможцями якого було визнано: Біосферний заповідник «Асканія-Нова», Регіонально-ландшафтний парк «Гранітно-степове Побужжя», Дністровський каньйон, Мармурову печеру, Національний природний парк «Подільські Товтри», озера Світязь та Синевир.

     Обидва етапи акції під загальною назвою «7 чудес України» мали великий успіх, тому у 2010 році широкому загалу було презентовано третій проект акції – «7 чудес України: замки, фортеці, палаци». В результаті його проведення були обрані такі переможці: Аккерманська фортеця, Алупкінський палац, Кам’янець-Подільська фортеця, Луцький Верхній замокМитрополичий палац у ЧернівцяхПалац Тарновських у КачанівціХотинська фортеця.

     Серед переможців акції – представники з усіх регіонів України. І це ще раз доводить, що наша держава має такий потенціал, якому може позаздрити будь-яка країна![6]

 

Запитання:

1.     Назви визначні місця твого краю.

2.     Розкажи про історичні та культурні місця України в яких ти побував.

 

 

 

4.     Я – європеєць

4.1.          Україна на карті світу

     Україна займає значне місце на карті світу, адже за площею – це друга країна в Європі та на 46 місці за площею серед всіх країн світу. ЇЇ площа становить аж 603 628 км 2.

     Україна – це велика і прекрасна країна. Має високі гори Карпати, та мальовничі степи, ліси, ріки та озера.

 

 

 

      Найбільша річка Дніпро, вонапротікає з піночі на південь через всю Україну і впадає у Чорне море. Друга річка теж велика і широка, називається Дністер. Випливає він із Карпат і тече також у Чорне море. В українських річках та озерах багато риби. В лісах мешкає багато різних тварин. Україна багата на корисні копалини, це кам’яне вугілля, залізо, нафта, сіль. Українські землі настільки родючі та дають щороку стільки урожаю, що Україну називають годувальницею Європи.

     Найбільші міста України: Київ, Львів, Харків, Одеса. Їх називають містами мільйонерами, оскільки там постійно проживають та зареєстровані більше мільйона людей.

     Столиця України – місто Київ.

     Україна розташована в центрально-східній частині Європи, на заході материка Євразія і займає приблизно 1/5 його частину. Загальна площа Європи – приблизно 10 млн км.кв. (майже як 15 територій України).

     Географічний центр Європи також знаходиться в Україні. З 1887 року географічним центром визнали село Ділове в Закарпатській області. Сьогодні це територія Рахівського району цієї області.

     Україна має надзвичайно вигідне географічне положення, вона має вихід до моря і перебуває на перетині великих міжнародних шляхів сполучення. Ще з давніх часів це сприяло розвитку торгівельних зв’язків із Середземномор’ям. Через територію України проходив один із найважливіших міжнародних торговельних шляхів «із варяг в греки». Цим шляхом в Середньовічні часи підтримували торговельні та інші зв’язки Візантія, Київська Русь та Скандинавські країни.

     Крайня північна точка території України знаходиться біля с. Гремяч Новгород-Сіверського району Чернігівської області. Крайня південна точка – мис Сарич у Криму. Крайня західна точка – біля м.Чоп Закарпатської області. А крайня східна точка – біля с.Червона Зірка Міловського району Луганської області.

     У Європі проживає 741 мільйон жителів, 42 мільйони з яких живе в Україні (офіційна статистика станом на 2018 р.). За цим показником наша держава посідає 5 місце, попереду йде Німеччина, Франція, Великобританія та Італія.

     Українці належать до європеоїдної раси. Для якої характерними є світла або смуглява шкіра, пряме або хвилясте волосся (колір різноманітний, у жителів півночі – зазвичай світле, чим ближче на південь – темніше), те ж саме і з палітрою кольорів очей – від світло-блакитного до карого.

     Україна має сім сусідів – сім країн, з якими межують державні кордони. Це – Росія, Польша, Білорусь, Молдова, Румунія, Угорщина та Словаччина. Загальна довжина кордону перевищує сім тисяч кілометрів.

Завдання:

1.     Подивіться на карту Європи і знайдіть на ній Україну.

 

2.     Роздивіться карту України. Покажіть де знаходяться найбільші міста. Покажіть місто, в якому ви живете. Покажіть міста, в яких ви вже побували.

 

4.2.          Європейський Союз – співтовариство народів Європи

     Останніми роками з усіх інформаційних джерел тільки й чути новини про те, що Україна готується до вступу в Європейський Союз. Дійсно, вже давно офіційним політичним курсом було визнано, та підкріплено міжнародними угодами курс на інтеграцію України до Європейського Союзу. Але для цього потрібно  багато часу, щоб виконати ряд умов, після виконання яких такий вступ став би можливим.

     Напевне, перше запитання, яке може у вас виникнути, що ж це за утворення – Європейський Союз?  

     Європейський Союз – унікальне об’єднання демократичних країн Європи, які через створення спільного ринку, економічного та валютного союзу, а також шляхом реалізації спільної політики й діяльності мають на меті забезпечити безперервне економічне зростання, соціальний розвиток і згуртованість країн-учасниць.

     Особливо нагально постало питання про створення такого союзу після Другої Світової війни, коли країни зрозуміли, що за столом переговорів вирішувати питання набагато легше, а не через збройні сутички.

     Європейський Союз – це наче велика родина, в якій кожна країна є індивідуальною, і водночас виступає частиною єдиного цілого. Такому обєднанню сприяла не лише географічна наближеність, а й спільна історична спадщина. А головне те, що всі європейці виступають за рівні умови для всіх, добросусідство, свободу вибору, повагу, турботу про тих, хто цього потребує.

     Утворення Європейського Союзу було офіційно проголошено від 7 лютого 1992 року. Які можна виокремити його особливості?

-         Зараз європейська родина налічує 28 членів;

-         Високий рівень життя в країнах-членах;

-         Створено спільний ринок без кордонів;

-         Запроваджено єдину валюту – євро;

-         Європейський Союз є впливовою економічною та політичною силою в світі;

-         ЄС надає найбільше коштів на допомогу бідним країнам;

-         Країни, які входять до ЄС дуже різні, але всіх їх об’єднує те, що вони виступають за мир, демократію та повагу до прав людини.

    Діяльність Європейського Союзу базується на трьох стовпах:

·         спільна політика в галузі економіки, довкілля, сільського господарства, освіти, науки, охорони здоровя; (1)

·         спільна зовнішня політика та політика безпеки; (2)

·         співпраця правоохоронних органів. (3)

 

 

 

Уявімо Європейський Союз у вигляді схематичного будиночка

     Європейці тісно взаємодіють у всіх цих сферах на основі тих документів, що складають фундамент – це договори, в яких визначено всі принципи взаємин між державами Європейського Союзу.

      Організація роботи в ЄС вимагає багато зусиль для поєднання інтересів всіх учасників об’єднання. Цим займаються керівні органи ЄС: Європейська Комісія, Європейський Парламент, Рада Європейського Союзу.

     Основними принципами й нормами функціонування європейської спільноти є: демократія, верховенство права, рівні умови для всіх, побудова суспільства турботи й справедливості, повага до себе й інших, мир.

     Символами Європейського Союзу є прапор та гімн.

     Нинішній варіант прапора – коло з 12 золотих зірок на блакитному тлі. Число зірок не має нічого спільного з кількість країн-членів організації. В різних традиціях «12» є символічним числом, що означає абсолютну досконалість. Це також і кількість місяців у році, і кількість цифр на циферблаті годинника, тоді як коло є ще й символом єдності.


     У широкому значенні гімн ЄС вважають і гімном всієї Європи. Музика гімну взята з Дев’ятої симфонії Людвіга ван Бетховена (1823 р.). У фінальній частині своєї симфонії Бетховен поклав на музику слова «Оди радості» Шиллера (1785 р.). У цьому вірші знайшла відгук ідея братання народів, яку поділяв і Бетховен. У 1985 р. цей гімн було схвалено як офіційний гімн ЄС. Без слів, універсальною мовою музики, гімн виражає ідеали свободи, миру та солідарності, на яких тримається Європа.

     Як можна приєднатися до Європейського Союзу?

-         Для вступу в ЄС країна повинна мати стабільну економіку (таку, що розвивається без криз);

-         Вона має також бути демократичною країною, тобто її народ повинен мати можливість вільно обирати тих, хто управляє країною;

-         Країна також має поважати права людини: право на свободу слова, право не бути увязненим без справедливого суду, тощо;

-         В країні не повинно бути конфліктів та суперечок. Всі мешканці поважають мовні, культурні й етнічні традиції представників різних національностей;

-         Закони країни кандидата на вступ не повинні суперечити законам ЄС;

     Тобто країни-кандидати мають наполегливо працювати, щоб відповідати вимогам ЄС. Ці вимоги ЄС розробив для того, щоб вступ країни не заважав стабільному розвитку самого ЄС в майбутньому. [4]

    Україна має на меті приєднатися до ЄС у майбутньому. Тому будемо сподіватися, що це принесе покращення для нашої держави та громадян.

4.3.          Українці, яких знає світ

     В Україні народилося та виросло дуже багато талановитих і відомих людей. Це письменники, поети, музиканти, танцюристи, винахідники, вчені, спортсмени, художники, композитори, яких знає весь світ.

     Ще з давніх часів славлять імена українських князів та їх нащадків – княгиня Ольга, князі Святослав, Володимир Великий, Ярослав Мудрий та ін.; українські гетьмани – Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Сагайдачний, Дмитро Вишневецький та ін.

   Князь Володимир Великий по праву вважається одним з найвидатніших правителів Київської Русі. За часів його князювання були проведені кардинальні реформи у всіх сферах життя держави, а також запроваджена державна релігія христинство. Князь Володимир був сином київського правителя Святослава Ігоровича і Малуши, ключниці княгині Ольги. Згідно «Повісті минулих літ», роки правління князя Володимира 980 – 1015 рр.

     Князь Володимир Великий вибирав майбутню релігію з декількох можливих варіантів: іслам, буддизм, іудаїзм, християнство. Зробивши вибір, Володимир в 988 році прийняв хрещення. Нова релігія стала обов’язковою для всього населення. На місцях старовинних язичницьких капищ почали будувати християнські церкви.

      Гетьман Богдан Хмельницький, хоробрий воїн шляхетського роду, талановитий воєначальник і полководець, який отримав ряд великих перемог, що увійшли в історію. Розпочав навчання в київській братській школі, далі в Єзуїтському колегіумі в Ярославлі, потім у Львові. Б.Хмельницький вивчав латину і польську мову, а пізніше ще й турецьку з французькою. Після закінчення навчання вступив до козацького війська і брав участь у польсько-турецькій війні, в якій загинув його батько, а він сам потрапив до полону. Після свого повернення додому, він організував чимало морських походів на турецькі міста і став сотником у Чигирині.1648 року його проголосили гетьманом.

     З 1648 років Хмельницький з чотирьохтисячним військом виступив проти поляків. Це був початок нового козацького повстання, яке незабаром перетворилося на Національно-визвольну війну українського народу, очолену Б. Хмельницьким. у 1654 році в Переяславі уклав військовий союз з Московським царством, згідно з якою Україна увійшла до складу Московської держави на конфедеративній основі.

      Україна славиться своєю співучою мовою та словом. Весь світ знає українських поетів та письменників, їх твори, багато віршів покладено на музику і вони стали піснями. Мабуть, кожен із вас чув та знає такі імена та прізвища як: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Григорій Сковорода, Ліна Костенко, Іван Драч, Дмитро Павличко, Михайло Коцюбинський, Микола Хвильовий, Олександр Довженко та ін. Цей список можна продовжувати дуже довго.

   Класик української літератури, національна гордість українського народу.Народився в сім'ї селянина-кріпака в с. Моринцях на Черкащині. Рано лишився сиротою, через що пішов наймитувати до дяка Богорського, який прибув з Києва.Не витерпівши знущань дяка, тікає від   нього і шукає в навколишніх селах учителя-маляра.

     Писати вірші почав з дитинства. Найбільш відомою книгою Шевченка звичайно ж є «Кобзар», який присвячений цілий музей в Черкасах (єдиний на весь світ в своєму роді). Зібрані в «Кобзарі» вірші перекладені на понад сотню мов світу. Більш 8000000 копій – таким був тираж книги за часів Радянського Союзу, а за часів життя автора перевидавалася 4 рази.

     Леся Українка (літературний псевдонім Лариси Петрівни Косач (Квітки) – відома українська поетеса, драматург. Народилась у місті Звягелі (Новограді-Волинському), у родині інтелігентів. Вона дуже рано навчилась читати і вже у віці п’яти років написала свої перші листи до Женеви, до родини дядька Михайла Драгоманова. У віці дев’яти років вона написала свій перший вірш «Надія». Все життя Леся мала проблеми зі здоровям. Народилась дуже кволою і потім все виглядала тендітною. В родині її любовно звали Зеїчкою (тоненькою билиночкою). В 1880 році в неї виявились ознаки хронічної хвороби, виявилось що це важка форма туберкульозу кісток. Лікування давало лише тимчасове покращення, померла вона дуже рано – на 43 році життя.

      Високий інтелект та досягнення прославили українських винахідників:

     Олег Антонов. Конструкторське бюро Олега Антонова розробило відомі літаки «Антей», «Руслан», «Мрія».Це від його імені українські літаки називаються «Анами».

     Євген Патон. Винайшов унікальний метод електрозварювання великих металевих констукцій. Його ім’ям названо міст через Дніпро, що в Києві.Син Євгена Патона – Борис Патон також працює в галузі металургії. Його наукові дослідження заклали основи космічного зварювання.

    Микола Амосов . Багатьом людям врятовано життя завдяки науковим працям академіка Миколи Амосова. В інституті, який він створив, проводять найскладніші операції на серці. 

    Сергій Корольов. Під його керівництвом була запущена перша міжконтинентальна балістична ракета, перший штучний супутник Землі, а також перший політ людини в космос.

     Володимир Вернадський. Філософ, правознавець. засновник геохімії, біогеохімії та радіогеології, космізму. Один із засновників Української академії наук. Засновник наукової бібліотеки в Києві (нині названої його ім’ям).

      Найвідоміші українські спортсмени:

  Іван Піддубний– 7 років працював портовим вантажником у Севастополі і Феодосії, а в 1898 р почав виступати на аренах цирків. Професійний борець і атлет, за 40 років виступів не програв ні одних змагань.

              

     Брати Кличко Володимир та Віталій.  Віталій Кличко, чинній чемпіон світу з боксу у важкій вазі за версією WBC, володіє найвищим відсотком (95%) здобутих перемог нокаутом. Його молодший брат Володимир Кличко володіє титулом чемпіона світу з боксу у важкій вазі.

                                                                                                      

  Василь Вірастюк  в 2003 році він зайняв третє місце у змаганні «Найсильніша людина планети», а вже в 2004 р виграв титул найсильнішого.

 

 

       Андрій ШевченкоФутболіст, який виступав за «Динамо Київ» і національну збірну в якості бомбардира. Він займає третє місце в списку кращих бомбардирів в історії європейських турнірів. Шість разів визнавався кращим футболістом України. Зараз є головним тренером Збірної України з футболу.

      Сергій Бубка  відомий спортсмен зі стрибків з жердиною Бубка переміг на шести чемпіонатах світу IAAF, завоював олімпійське «золото» і 35 разів встановлював світові рекорди. Він – перший, хто стрибнув вище 6 метрів і єдиний, хто стрибнув вище 6.10 метрів.

     Лілія Подкопаєвагімнастка, що стала абсолютною чемпіонкою Олімпійських ігор в 1996 р, чемпіонкою світу зі спортивної гімнастики у 1995 р.і абсолютною чемпіонкою Європи в 1996 р. Вважається однією з кращих гімнасток в історії.

     Яна Клочкова українська плавчиня, що виграла пять олімпійських медалей, у тому числі чотири золотих (у запливі комплексного плавання на 200 м і 400 м на літніх Олімпійських іграх 2000 і 2007 рр.). У 2004 році Яна визнана кращою плавчихою світу.[7]

 

      Завдання:

1.     Візьміть та роздивіться деякі номінали української гривні – 5, 10, 20, 50, 100, 200. Хто на них зображений? Чим відомі ці особи?

2.     Яких відомих українців сучасності ви знаєте?

3.     Назви відомих людей твого краю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛОВНИК

Бюджет – це фінансовий план на певний період, який складається з доходів  та необхідних витрат.

Громадянські права – покликані забезпечувати особисті потреби людини, його особисте життя. До громадянських прав відносяться: право на життя, недоторканість житла, повага до честі та гідності, свобода світогляду, вільний вибір місця проживання і т.д.

Демократична держава – це держава, заснована на здійсненні народовладдя шляхом забезпечення прав громадян, їх рівної участі у формуванні державної влади і контролі за її діяльністю.

Держава   територія,  населена людьми і обмежена державним кордоном.

Дискусія – колективне обговорення якогось спірного питання з ціллю знайти істину шляхом співставлення різних точок зору, правильно вирішити проблему.

Екологія – наука про взаємодію живих організмів та їх спільностей між собою і з навколишнім середовищем.

Екологічна культура – культура всіх видів людської діяльності, так чи інакше пов’язаних з пізнанням, освоєнням і перетворенням природи; складається із знання та розуміння екологічних нормативів, усвідомлення необхідності їх виконання, формування почуття громадянської відповідальності за долю природи, розробки природоохоронних заходів та безпосередньої участі в їх проведенні.

Емоції – переживання людини, повязані з задоволенням чи незадоволенням фізичних або духовних потреб.

Етикет – норми і правила, які відображають уявлення про достойну поведінку людини в суспільстві.

Компроміс (грец. compromissum — угода, згода) – це такий спосіб вирішення конфлікту, який побудований на взаємних поступках.

Конституція – основний документ держави, який визначає державний устрій, порядок та принципи роботи органів влади, виборчу систему, права та обовязки громадян.

Конфлікт – зіткнення протилежних поглядів та інтересів, ворожі відносини.

Культура – сукупність матеріальних та духовних цінностей, створених людством на протязі його історії.

Культура спілкування – частина культури поведінки людини в суспільстві; правила ведення розмови.

Культура мовлення – дотримання мовних норм усної та письмової мови; грамотне використання мовних засобів виразності в залежності від цілі та обставин спілкування.

Особистість – це людина, яка має характерні лише їй риси характеру, поведінку, культуру.

Спілкування – взаємовідносни, діловий, дружній зв’язок.

Обовязок – сукупність моральних зобовязань людини перед суспільством.

Навколишнє середовище – природнє середовище, сукупність всіх живих і неживих об’єктів, які зустрічаються в певному регіоні.

Неповторний – який відзначається природною своєрідністю, не схожий на інших (інші); самостійний у своєму розвитку, незалежний від будь яких впливів; неповторний, оригінальний.

Відповідальність – свідоме відношення людини до суспільних норм та цінностей, до своїх вчинків та їх наслідків для суспільства.

Права – інтереси певної особи, суспільної групи, які опираються на закон.

Правопорушення – порушення норм поведінки, встановлених законами або іншими нормативно-правовими актами.

Сім’я – це група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.

Суверенітет – незалежність та самостійність держави в її внутрішніх та зовнішніх справах.

Толерантність – терпимість до чужих думок, поглядів, віри та ін.

Цінність – певна матеріальна чи духовна важливість; значимість чого-небуть.

 

 

CПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.     Закон України "Про інформацію" // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 1992. – №48. – Ст. 650  // ВВР. – 1992. – №48. – Ст. 651.

2.     Коджаспирова, Г.М. Педагогика : учебник / Г.М. Коджаспирова. – Москва : Гардарики, 2007. – 528 с.

3.     Конституція України від 28 червня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – №30. – ст.141.

4.     Мандруючи лабіринтами Європейського Союзу. Матеріали для підготовки до Інформаційних днів Європейського Союзу в загальноосвітніх школах України (для школярів та вчителів молодших та середніх класів). К: Благодійний фонд «Меридіан», 2007. – 48 с.

5.     Мягченко О. П. Основи екології: підручник / О.П. Мягченко. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 312 с.

6.     Скакун о.Ф. Теорія держави і права: Підручник / Пер. З рос. Харків: Консум, 2001. 656 с.

Електронні ресурси:

http://ings.com.ua/ru/mir-vokrug-nas/20-samyx-znamenityx-vunderkindov-v-istorii.html

https://vseosvita.ua/library/vihovna-godina-ti-i-tvoa-sima-1klas-10172.html

https://vipsoft.blob.core.windows.net/contest/f9f1ca2cabae5df92325f8eac1947112.pdf

https://we.org.ua/kultura/narodni-kazky-ukrayintsiv-yak-zasoby-vyhovannya-ditej/#imageclose-5791

https://naurok.com.ua/urok-konspekt-uroku-z-ya-u-sviti-4-klas-na-temu-ukra-na-nezalezhna-demokratichna-pravova-derzhava-10221.html

www.discoverukraine.com.ua

https://ukr.media/ukrain/253586/

 

 

ДОДАТКИ

 

 

 Культура поведінки вдома

(до теми 2.3)

 

 

                       

 Культура поведінки в транспорті

(до теми 2.3)

 

 

 

 

Як правильно сортувати сміття

(до теми 2.5)

     

 

 

Хрещення Русі 988 р.

(до теми 4.3)

 

 

Персоналії на банкнотах України

(до теми 4.3)



[1]Взято з сайту:  http://ings.com.ua/ru/mir-vokrug-nas/20-samyx-znamenityx-vunderkindov-v-istorii.html

[2]Виховна година «Ти і твоя сімя». Баркова Л.В. Взято з сайту: https://vseosvita.ua/library/vihovna-godina-ti-i-tvoa-sima-1klas-10172.html

[3]Профілактика негативного впливу ЗМІ на сучасних підлітків. Електронний ресурс: https://vipsoft.blob.core.windows.net/contest/f9f1ca2cabae5df92325f8eac1947112.pdf

[5]Конспект уроку Я у світі 4 клас на тему «Україна – незалежна, демократична, правова держава». Доступ за посиланням:https://naurok.com.ua/urok-konspekt-uroku-z-ya-u-sviti-4-klas-na-temu-ukra-na-nezalezhna-demokratichna-pravova-derzhava-10221.html

[6]Матеріал з сайту  www.discoverukraine.com.ua

 
Активні користувачі за останні 15 хвилин: