Інформаційна картка ЗДШ_Бартюк
Останнє редагування: 2020-01-27
Автор: Бартюк Микола Петрович
Інформаційна картка ЗДШ_Бартюк М.П.
Опис досвіду управлінської діяльності
Управління сучасним загальноосвітнім навчальним закладом потребує від керівних кадрів знань, умінь, навичок і здатності приймати неординарні рішення, організовувати інноваційні, творчі процеси в умовах високої конкуренції на ринку освітніх послуг.
Сьогодні ми є учасниками глобальної інформатизації суспільства, тому сучасний керівник працює в умовах швидкої зміни інформаційного середовища із збільшенням обсягів інформаційних потоків та можливостями використання різноманітних засобів обробки інформації. У таких умовах інформаційно-аналітична компетентність керівника закладу стає однією з основних для успішної роботи освітнього закладу.
У Концепції Нової української школи зазначено, що педагогіка партнерства і компетентнісний підхід потребують нового освітнього середовища. Таке освітнє середовище допомагають створити новітні цифрові технології, які підвищують ефективність управління та роблять можливим індивідуальний підхід до учасників освітнього процесу.
Реалізація Концепції Нової української школи та дотримання Закону України «Про освіту» потребують успішної управлінської діяльності керівника закладу освіти, яка обумовлюється його інформаційно-аналітичними навичками, оскільки якісний аналіз інформації є умовою прийняття ефективного управлінського рішення.
Впровадження інформаційних технологій в управлінську діяльність та освітній процес зумовлено певними проблемами: багато керівників та вчителів не готові до інновацій, до структурних змін в освітній сфері; недостатній рівень навичок роботи у галузі інформаційних технологій; недостатні технічне забезпечення закладів та модернізація наявного обладнання.
Сьогодні гостро відчувається недостатність використання раніше набутих знань для прийняття рішень щодо стратегії і тактики управління освітнім процесом, тому формування інформаційно-аналітичної компетентності стає очевидною для кожного керівника освітнього закладу.
Вважаю, якщо здійснювати управління на основі аналізу інформації, отриманої у результаті контролювання, то можна побачити і оцінити зміни, які відбуваються у закладі, і, прогнозуючи подальший шлях його розвитку, ліквідувати причини виявлених недоліків.
Неможливо уявити роботу сучасного керівника без використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Вінниччина займає прогресивну позицію щодо розвитку та залучення інформаційно-комунікаційних технологій в управлінській діяльності освітнього процесу. Вінниця чи не єдине місто в Україні, яке має власний освітній веб-простір, створений лабораторією ІКТ на базі ФМГ №17, у результаті якого кожна установа освіти має своє офіційне представництво в Інтернеті у вигляді багатофункціонального інтерактивного сайту, електронний документообіг, електронну базу учнів ЗНЗ, систему адміністрування ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнської олімпіади школярів у Вінницькій області – все це полегшує пошук потрібної інформації та вибір необхідних даних і складання звітів.
Крім того, у своїй роботі використовую електронну базу ІСУО (Інформаційна система управління освітою). Це програмний комплекс, який генерує обов'язкові форми звітності ЗНЗ-1, 83-РВК, Д-4-8 і пересилає їх електронні версії згідно підпорядкованості. Складовою ІСУО є середовище «КУРС: Школа», призначене для ведення єдиної бази даних навчального закладу (вчителі, учні, батьки), розрахунку навантаження вчителів, складання розкладу уроків, обліку дітей шкільного віку, автоматичного генерування різних звітів, ведення електронних шкільних журналів.
Третій рік поспіль розклад навчальних занять закладу складається засобами «Курс школа», що суттєво спрощує і полегшує роботу всієї адміністрації.
Намагаюсь управлінську й освітню діяльність закладу організовувати навколо інформаційного простору, основою якого є сайт закладу, на якому розміщенні посилання на сайти (блоги) класних колективів, блоги методичних об’єднань, сторінка заступника директора.
Основне завдання навчального закладу – надання якісних освітніх послуг, тому вважаю, що однією з основних форм аналітичної компетентності керівника закладу є моніторинг якості знань учнів.
Здійснюючи моніторинг рівня навчальних досягнень учнів, у закладі двічі на рік проводимо аналіз рівня навчальних досягнень учнів: за І семестр та за навчальний рік; вивчення стану викладання навчальних предметів; класно-урочний контроль. Обробка та зберігання інформації здійснюються за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (комп'ютера і певних програмних засобів): найбільш широко на даному етапі використовуються електронні таблиці МExсel. Для зібрання інформації використовуються Google-таблиці та Google-форми, посилання на які розміщуються на сайті закладу.
Безкоштовні додатки Google (Google-таблиці та Google-форми) використовуються також при вивченні таких питань як:
- результати закінчення учнями семестру (року) по вчителях (при вивченні стану викладання предмета, класно-урочному контролі);
- стан виконання навчальних програм;
- анкетування учасників освітнього процесу з будь-якого питання (атестація вчителів).
Щоб цього досягти і переконати вчителів у зручності опрацювання результатів, двічі на рік (зимові, весняні канікули) проводяться 10-ти годинні заняття для вчителів щодо формування інформаційної компетентності через відпрацювання вмінь по використанню засобів ІКТ в освітньому процесі. Щоб вимагати – потрібно навчити. У своїй роботі керуюся цим як вчитель і адміністратор.
Вважаю, що навчання вчителів із використання Google-додатків та on-line ресурсів Інтернету в освітньому процесі є одним із завдань адміністрації закладу. Адже уміле використання освітніх он-лайн ресурсів урізноманітнює навчальний процес та полегшує управлінську діяльність закладу.
Спираючись на досвід роботи, можна умовно виділити кілька взаємопов'язаних етапів переходу до інформаційного управління освітнім закладом:
1 етап - оволодіння користувача навичками роботи на комп'ютері та спеціалізованими програмними засобами, що дозволяють виконувати деякі управлінські функції: вести статистику, здійснювати планування та облік діяльності, вести особисті записи і т.п.
2 етап - зміна форми роботи керування колективом та переклад взаємодії з питань виконання тих чи інших завдань на засоби інформаційних технологій. Обов'язковою умовою цього етапу є наявність в освітньому закладі локальної обчислювальної мережі й відповідної комп'ютерної техніки.
3 етап - «інтернетизація» управлінської діяльності та розширення можливості використання інформаційних ресурсів, що забезпечують зростання професійної компетентності, розширення сфери професійного спілкування, формування інформаційного середовища освітнього закладу.
Отже, одним із основних чинників успішного закладу є реальна кваліфікація, авторитет керівника та його заступників. В освітньому середовищі, де керівник не користується повагою серед колег, вчителів та учнів, не може бути атмосфери успіху. З іншого боку, некомпетентність керівника може стати причиною формування негативного образу освіти та закладу загалом.