ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ
Останнє редагування: 2020-02-06
Автор: Пилипенко Тамара Миколаївна
Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству.[10]
Реформа освіти поставила перед школою завдання сформувати в учнів під час навчального процесу десять ключових компетентностей:
- спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;
- спілкування іноземними мовами;
- математична компетентність;
- компетентності у природничих науках і технологіях;
- інформаційно-цифрова компетентність;
- уміння вчитися впродовж життя;
- ініціативність і підприємливість;
- екологічна грамотність і здорове життя;
- обізнаність та самовираження у сфері культури;
- соціальна та громадянська компетентність.
Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Кожну з них діти набувають під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння:
- уміння читати і розуміти прочитане;
- уміння висловлювати думку усно і письмово;
- уміння критично мислити;
- здатність логічно обгрунтовувати позицію;
- уміння виявляти ініціативу, творити;
- уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення;
- уміння конструктивно керувати емоціями, здатність співпрацювати в команді.
Ключові компетентності й наскрізні вміння створюють «канву», яка є основою для успішної самореалізації учня як особистості, громадянина і фахівця. [18, с. 10-13]
Курс «Громадянська освіта» саме і спрямований на те, щоб допомогти молодим людям вирішити важливе для свого життя питання – самореалізації, що неможливо без вміння мати власну ціль, точку зору і вміння її захищати; протистояти труднощам і дуже добре орієнтуватися у загально-соціальних запитах.
Актуальність обраної теми полягає в потребі вибору таких форм і прийомів освітньої діяльності, які допомогли б вчителю максимально реалізувати програмні вимоги щодо очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.