Підготовка випереджувальних питань та завдань (10-11 клас)
Останнє редагування: 2013-04-05
Автор: Терентьєва Людмила Сергіївна
Як допомогти учневі осмислено сприймати художній твір під час домашнього читання (підготовка випереджувальних питань та завдань) 10–11 клас
Вчитель російської мови та зарубіжної літератури Терентьєва Л.С.,
заклад «Фізико–математична гімназія №17 ВМР»
Практика викладання зарубіжної літератури дедалі більше позначена розгортанням учительського пошуку, спрямованого на оптимальне розв'язання актуальних методичних проблем, відхід від оглядовості, посилення аналітичності навчального процесу.
Урок літератури – це перш за все зустріч учителя і учня з художнім текстом. Ця зустріч буде цікавою, коли система уроків обумовлена суттєвими потребами, інтересами, проблемами і учня, і учителя. Тому учитель повинен формувати у учня потребу в читанні художнього тексту, допомагати учневі в розвитку читацької культури, смаку, творчих здібностей.
Дефіцит часу на вивчення того чи іншого твору вимагає від нас, учителів літератури, активніше використовувати випереджаючі завдання, запитання, які б допомогли учневі зорієнтуватися в великому тексті, ґрунтовно засвоїти його. Тому я вважаю доцільним на початку вивчення теми надати дітям допомогу у вигляді саме випереджувальних запитань і завдань з тієї чи іншої теми. Ця робота може бути як індивідуальною, так і груповою. Головне – чітко визначити ці завдання, які повинні допомогти дитині зорієнтуватися в великому творі.
Для того, щоб дітям було легше сприймати його, щоб вони знали, на що потрібно звернути увагу, я пропоную учням ряд випереджувальних завдань і питань при вивченні великих тем:
10 клас :
1. Ф. М. Достоєвський "Злочин і кара "
2. Гюстав Флобер "Мадам Боварі"
3. Проспер Меріме. Новели.
11 клас:
1. Джек Лондон. Північні оповідання
2. Борис Васильєв "А зорі тут тихі..."
3. Василь Биков "Обеліск " ; "Сотніков"
4. Ю. Бондарев "Берег "
5. Е. Хемінгуей "Прощавай, зброє!"(роман)
повість "Старий і море"
6. Е.М. Ремарк "Триумфальна арка"
Це дає можливість сконцентрувати увагу учнів на основних питаннях, які підіймає автор у творі; зекономити час пошуку потрібної цитати на уроці, тому що діти їх визначили під час підготовки домашнього завдання; включити якомога більше учнів в обговорення тексту, не перевантажувати дітей великим обсягом домашньої підготовки.
Вважаю, що саме такий підхід до вивчення світової літератури допоможе учням більш чітко організувати домашню роботу, внести елемент евристичного пошуку в їх роботу, активізувати процес осмислення художніх творів.
Ф.М. Достоєвський "Злочин і кара" ч. І.
1. Яке враження справляє на вас Петербург, зображений письменником в романі?
2. З якою метою прийшов Родіон Раскольников до старої процентниці? З яким відчуттям він від неї вийшов?
3. Мармеладов запитав Раскольникова: "Жаль вам теперь меня, сударь, аль нет?" Яку б відповідь ви йому дали? Кого з родини Мармеладових вам шкода?
4. Чому, читаючи лист від матері, Раскольников плакав? Чому свою сестру Дуню порівнював із Сонечкою Мармеладовою?
5. Поясніть дії Раскольникова під час зустрічі з п'яною дівчиною.
"В эту минуту как будто что-то ужалило Раскольникова; в один миг его как будто перевернуло..."
6. Чому Раскольников майже ні з ким не товаришував?
7. Як характеризує Раскольникова його сон про убитого коня?
8. Раскольников почув розмову студента і офіцера, коли в його голові зародилися "такие же точно мысли". Які це були думки? Про щ;о ми дізналися з розмови молодих людей про двох сестер?
9. "Материальные затруднения дела вообще играли в уме самую второстепенную роль".
10. Як Раскольников здійснив злочин? Як йому вдалося вийти непоміченим із квартири старої жінки?
ч. II.
1. У якому стані перебував Раскольников після вбивства старої та Лізавети?
2. З якими думками він йшов до контори?
"С ним совершалось что-то совершенно ему незнакомое, новое, внезапное и никогда не бывалое". Поясніть поведінку Раскольникова.
3. Як вчинив Раскольников з грішми та коштовностями? Яке "новое непреодолимое ощущение овладевало им все более и более..."?
4. Як Раскольников поводиться в Разуміхіна, про що він не подумав, йдучи до нього?
5. Чому, на вашу думку, Раскольников викинув монету, подану йому купчихою на Миколаївському мосту?
6. Про ш;о вели мову Зосимов і Разуміхін біля постелі Раскольникова? Як він слухав їхню розмову?
7. Як Раскольников прийняв Лужина? За яким принципом живе Лужин?
8. З якою метою Раскольников вийшов з будинку? "Лучше так жить..." Як згоден був жити Раскольников?
9. Що в поведінці Раскольникова здивувало діловода Заметова та робітників у квартирі старої?
10. Як загинув Мармеладов? Чому після його смерті Раскольников був в "превосходном расположении духа"?
11. Як Раскольников зустрів матір і сестру?
ч. III.
1. Що відчував Раскольников під час зустрічі з матір'ю та сестрою? Як закінчилася їхня перша зустріч після трирічної розлуки?
2. Розуміхін сказав про Раскольникова: "В нем два противоположных характера поочередно сменяются". Поясніть зміст цієї фрази, наведіть приклади.
3. Чому Пульхерія Олександрівна сказала: "Как тяжело быть матерью"? Яке почуття переважало в її ставленні до сина?
4. Як змінилося ставлення Раскольникова до матері й сестри?
5. Навіщо Соня прийшла до Раскольникова, як він її прийняв?
6. Кому і за яких обставин Раскольников передає основні положення своєї статті "Про злочин"? На які розряди ділить Раскольников усіх людей? Якому розряду і в ім'я чого дозволяється "перешагнуть через кровь"?
7. Як почуває себе Раскольников після зустрічі з міщанином? Які справжні причини вбивства Альони Іванівни? Чому Раскольников не досягнув визначеної мети? Чи кається він, убивши стару жінку?
8. Поясніть сон Раскольникова (у квартирі старої).
ч. IV.
1. З якою метою Аркадій Іванович Свидригайлов прийшов до Раскольникова? Які привиди і чому відвідують Свидригайлова?
2. Чи мав право Свидригайлов сказати Раскольникову: "Между нами есть какая-то точка общая", "Мы одного поля ягоды"?
3. Яким постає перед нами Свидригайлов зі слів Лужина?
4. Навіщо Дуня влаштувала зустріч Лужина з братом? Чому вона назвала Лужина підлою і злою людиною? Який "подвиг" не оцінили в сім'ї Раскольникова?
5. Чому після розриву з родиною Раскольников прийшов до Соні? А що підтримувало її в житті? Яку відповідь на це запитання дала Соня Раскольникову (притча про Лазаря)?
6. Як ви гадаєте, чи знає Порфирій Петрович ім'я вбивці? Чому він не показав Раскольникову свій "сюрприз"?
ч. V.
1. Чому Достоєвський називає поминки по Мармеладову "безглуздими"? Як себе почуває Катерина Іванівна на поминках? Яке ваше ставлення до неї?
2. Після якого вчинку Лужина Лебезятников назвав його мерзенною, злочинною, жалюгідною людиною? З якою метою Лужин здійснив підлий вчинок?
3. Зізнання Соні у вбивстві Лизавети:
а) як Раскольников сказав Соні ім'я вбивці?
б) як Соня почала ставитися до Раскольникова?
в) як Раскольников пояснив Соні причини вбивства?
г) як ви зрозуміли слова Раскольникова: "Я себя убил, а не старушонку!"?
д) "Ну что теперь делать, говори?" – запитав Раскольников. Яку відповідь дала Соня? Чому Раскольников не дотримався її поради?
е) чому після зізнання Раскольников став "беспримерно несчастнее"?
4. Як померла Катерина Іванівна?
ч. VI.
1. У якому стані перебував Раскольников після розмови зі Свидригайловим? Кого і чому він був ладен убити?
2. З якою метою Порфирій Петрович приходив до Раскольникова?
3. Свидригайлов та Порфирій Петрович сказали Раскольникову, що йому "воздуху надо, воздуху, воздуху!" Що вони мали на увазі?
4. "В Свидригайлове он убедился как в самом пустейшем и ничтожнейшем злодее в мире!" Чи згодні ви з Раскольниковим?
5. Що привидилося Свидригайлову в готелі? Як і чому він поїхав до Америки?
6. Чому перед публічним зізнанням Раскольников сказав сестрі: "Более чем когда-нибудь не понимаю моего преступления"? То чому пішов "здавати" себе?
7. Як Раскольников оголосив про свій злочин?
Епілог
1. Що із свідчень Раскольникова на суді було неправдою?
2. Які пом'якшуючі обставини виявилися на суді?
3. Як почувала себе мати після останнього побачення з сином? Що стало причиною її смерті?
4. Як каторжники в острозі ставилися до Раскольникова та Соні? Поясніть причини такого ставлення.
5. Поясніть смисл та значення останнього сну Раскольникова (про трихіни).
6. Коли і як "воскрес" Раскольников?
7. Поясніть назву роману.
_______________________________________________________________
Гюстав Флобер "Мадам Боварі"
Част. 1, розд. 1–9.
1. Який вплив на виховання та освіту Шарля Боварі мали його батьки? Якими талантами він володів?
2. Як Шарль познайомився з Еммою, своєю другою дружиною? Що привабило його в ній?
3. Що пережили Шарль та Емма в перші дні після весілля?
4. Про ш;о мріяла Емма, коли жила в монастирі? Які книжки вона читала?
5. Чому гостини в замку Воб'єссар "стали в її житті зяючим провалом, – так часом бурею розчахне скелю навпіл за одну ніч".
6. Чому родина Боварі з міста Госта переїхала до Йонвіля?
Част. 2, розд. І–VІІІ.
1. "Справжній митець, відбираючи характерні деталі, дає можливість майбутньому читачеві відновити за цими незначними, але яскравими предметами картини всього суспільства" (О.Пузиков)
Якою постає перед нами сучасна Флоберу Франція та її жителі з опису міста Йонвіля?
2. В одному з листів Флобер писав: "Усі аптекарі Нижньої Сени, впізнавши себе в Оме, "хотіли прийти до мене і надавати мені ляпасів". Якими рисами наділив Флобер аптекаря Оме?
3. Чому обід в трактирі "Золотий лев" став для помічника нотаріуса Леона Дюпюї визначною подією? Якими винятковими здібностями володів Леон?
4. Емма "жила собі в спокої, поки раптом не відкрила розколини в стіні свого дому". Про яку розколину йдеться?
5. За якою допомогою Емма прийшла до священника? Як він їй допоміг?
6. "Проте вогонь незабаром ущух". Який вогонь, і чому він згас в душі Емми?
7. Створюючи роман, Флобер намагався втілити в ньому принцип безоособового мистецтва. Чи позначилася особистість автора на характеристиці Родольфа Буланже? Яке ваше враження від першої зустрічі з цим героєм?
8. Сцена сільськогосподарської виставки. Як Флоберу вдалося підкреслити контраст між тим, про ш;о мріяла Емма, і звичайною вульгарністю життя?
Част. 2, розд. ІХ–ХV.
1. "Ніщо навкруги них не змінилось, але Еммі здавалося, ніби світ не той став, ніби гори й долини помінялись місцями". Про яку зміну йдеться? Що відбулося з Еммою після прогулянки з Родольфом?
2. Чому Емму злякала зустріч з акцизником?
3. "Але хто ж її зробив такою нещасливою? Яка незвичайна катастрофа перевернула її життя"? Яку відповідь ви б дали Еммі?
4. Коли Емма остаточно переконалася в нікчемності чоловіка? Чи згодні ви з нею?
5. Чому і як змінилося ставлення Родольфа до Емми? Яку істоту він з неї зробив?
6. Чому захворіла Емма Боварі?
7. Шарль та Емма в театрі. Чому так по-різному сприймала Емма те, що відбувалося на сцені в першій та другій діях опери?
Част. 3, розд. I–VI.
1. Чому Леон був переконаний, що звабить Емму? Як він здійснив задумане?
2. Емма побачила аптекаря в "критичний момент, коли душа людська підсвідомо відкриває все, що в ній таїться". Як те сталося?
3. Під яким приводом Емма поїхала до Руана?
4. Чому Емма вирішила брати уроки музики? Чи відбувалися ті уроки?
5. "...3 того часу її життя перетворилося на суцільний обман. Вона, мов покривалом огортала ним своє кохання, щоб ніхто не побачив". Наведіть приклади таких вигадок.
6. Яку угоду уклала Емма з лихварем Лере?
7. Коли Емма зрозуміла, що Леон – людина слабка, нікчемна, безвільна, скупа, боягузлива? Чи згодні ви з такою характеристикою?
8. "Усе було їй осоружне, навіть вона сама". А як ви ставитеся до Емми?
Част. 3, розд. VІІ–ХІ.
1. З якою метою судовий пристав прийшов у дім Боварі?
2. З яким проханням зверталася Емма до Леона, нотаріуса Гійомена, інспектора Біпе? Яку відповідь отримала?
3. Чому Емма пішла до Родольфа? Яке ваше ставлення до її вчинку?
4. Як і чому померла Емма? Яку роль в цьому епізоді відіграє сліпий жебрак, який співає пісню?
5. Дайте оцінку поведінці трьох лікарів, які намагалися врятувати Емму. Чи згодні ви з думкою обивателів, які сказали, що лікар Ларів'єр поводився непоштиво?
6. Як поховали Емму? Хто на вашу думку по-справжньому оплакував її?
7. Як жив Шарль після смерті Емми? Як вона зваблювала його й після смерті?
8. Чому наприкінці роману Флобер розповідає про успіхи аптекаря Оме?
_______________________________________________________________
Проспер Меріме. Новели.
а) "Матео Фальконе"
1. Чи вірите ви П.Меріме, коли читаєте його твори? Якщо так, то чому?
2. Що, по-вашому, більше цікавить автора: "місцевий колорит" чи внутрішній світ героїв?
3. До кого з героїв виникає симпатія? Чому?
4. Прочитайте опис портрета Матео. Як ви вважаєте, що було основним у житті для нього?
5. Яке ваше відношення до Матео? Засуджуєте ви його чи виправдовуєте?
6. Для чого автор так докладно описує сцену розмови Фортунато з сержантом Гамбою? Звернути увагу на деталі.
7. Як характеризують Гамбу його слова: "Він убив одного мого стрілка і роздробив руку капралові і Шардону; але це не велика біда: адже Шардон – француз..."?
8. Чи відчуваємо ми ставлення автора до зображуваного?
9. Якими рисами характеру наділив автор Матео?
б) "Таманго"
1. Коли побачила світ ця новела?
2. Що покладено в основу новели "Таманго"?
3. Які проблеми порушує автор в новелі?
4. Під якою назвою і коли було надруковано цю новелу в Росії?
5. У кого з російських письменників зображено продаж людей?
6. Чим відрізняється продаж невільників у новелі "Таманго" від продажу кріпаків у розділі "Спаська полесь" "Подорожі з Петербурга до Москви" О.Радишева?
7. У чому суть трагедії Таманго? Чому з перших рядків, де йдеться про цю людину, нас не полишає думка про те, що попереду трагічна розв'язка? (сцена зустрічі капітана Леду і Таманго)
8. Чи випадково Меріме так докладно описує недоладність костюму Таманго?
9. Що було основним еквівалентом у торзі Леду з Таманго?
10. Як називався корабель Леду?
11. До якого прийому вдався Меріме, коли описував "дари" буржуазної культури?
12. Які почуття викликає у вас Таманго? Співчуття, засудження...?
13. Яка авторська позиція в новелі?
14. Чи дає автор відповідь на питання: яким судом судити Матео Фальконе, ш;о вбив свого сина? як захистити 10-річного Фортунато? яким судом судити п'яного, зневаженого і героїчного Таманго?
в) "Кармен"
1. До якого періоду творчості Меріме належить ця новела?
2. Які характери приваблюють письменника, які герої?
3. Хто персонажі новели "Кармен"? Хто вони за національністю?
4. На яких контрастах побудована сцена першої зустрічі персонажів, про яку розповідає Хосе?
5. Що ж було головною внутрішньою причиною трагічної розв'язки новели?
6. Як персонажі ставились до кохання, свободи, сім'ї?
7. В чому трагедія Кармен і Хосе?
8. Що саме свідчить про те, ш;о для П.Меріме цікавий характер Кармен не лише як жінки, а й як циганки?
9. Які поняття про обов'язок, честь, подружню вірність у Хосе і Кармен?
10. Яким чином письменник розкриває психологію своїх героїв?
11. Що являється основною сюжетною віссю новели?
12. Як побудований твір, з яких частин він складається?
_______________________________________________________________
Дж. Лондон. Північні оповідання
1. Поясніть, як ви розумієте слова Дж. Лондона:"Коли ясно мислиш, і писати будеш ясно; якщо думка твоя благородна – і твір буде благородним"?
2. Чим приваблюють читача Північні оповідання Дж. Лондона?
3. Які збірки ввійшли в цикл Північних оповідань?
4. Які теми підіймає автор в цих оповіданнях?
5. Хто є головним персонажем Північних оповідань? Що для нього шукання золота – спосіб збагатитися, спроба випробувати себе, відстояти, зміцнити в собі людські риси?
6. Яким виступає Кід Мелмют у "Білій Тиші", "Королевій дружині", "Північній Одіссеї"? Доведіть прикладами з текстів.
7. Яку роль відведено природі в Північних оповіданнях?
8. Чи можна вважати смерть Мейсона випадковою? Чому?("Біла тиша").
9. Чому Наас присвятив усе своє коротке життя помсті?
10. Якою була доля аборигенів Північної Америки?
11. Що привезли на Північ білі люди?( Показати на образі Кола Голбрейса з "Королевої дружини").
12. Чи можна героїв Дж. Лондона поділити традиційно на позитивних і негативних? Доведіть свою думку на прикладах .
13. Які випробування випадають на долю собаки Бека та вовка Білозуба – героїв анімалістичних повістей "Поклик предків" та "Білозуб"? Хто і як допомагає їм вижити?
14. В чому полягає майстерність Дж. Лондона в зображенні тварин?
15. Який епізод став основою оповідання "Мексиканець"?
16. Чому роман "Мартін Іден" займає особливе місце у творчій спадщині Дж. Лондона?
17. Яку проблему піднімає автор у цьому романі? (Митець і суспільство).
18. У чому трагічність історії Мартіна їдена?
19. Які контрасти переповнюють роман?(на прикладах).
20. Розкрийте важливу рису Мартіна їдена (потяг до краси).
21. Дайте характеристику особистим стосункам Мартіна і Рут,Мартіна і Лізі Конолі.
_______________________________________________________________
Велика Вітчизняна війна в літературі
Борис Васильєв "А зорі тут тихі"
Роботу над цим твором бажано провести за таким планом:
1. Розвиток дії.
"А здесь был курорт" (сцени мирного життя на 171 роз'їзді) –1 гл.;
"... шла война , распоряжаясь по своему усмотрению человеческими жизнями, и судьбы людей переплетались причудливо и непонятно" (долі Рити Осяніної та Євгенії Комелькової) – 2 гл.
"Бьют – значит живы. Значит, держат свой фронт, свою Россию. Держат !.." – 13 гл.;
"Что, взяли?.. Взяли, да?.. Пять девчат, пять девочек было всего, всего пятеро !.. А не прошли вы , никуда не прошли и сдохнете здесь , все сдохнете !.." – 14 гл.
2. Розкрити основні проблеми повісті.
а) проблема "Жінка і війна".
"Жила, затянутая ремнем. На самую последнюю дырочку затянутая" (Рита Осяніна ) – 2 гл.;
"Каждое утро ее (Лизу) обжигало нетерпеливое предчуствие ослепительного счастья" – 7 гл.;
"Ведь так глупо , так несуразно и неправдоподобно было умирать в 19 лет" – 13 гл.;
"Что ответить, когда спросят, что же вы, мужики, мам наших от пуль защитить не могли !.." – 14 гл.
б) проблема "Розкриття морального багатства та краси людини в суворих випробуваннях " (образ старшини Васкова).
"Да, дум набралось кубометра на два, не меньше" – 1 гл.;
"Впрочем, Васкова никто из девушек не боялся ... Ну, бродит по
разъезду пенек замшелый : в запасе двадцать слов, да и те из устава. Кто же его всерьез-то принимать будет?" – 2 гл.;
"– Да какой я вам теперь старшина, сестренки? Я теперь вроде как брат" – 12 гл.;
"И такое чувство у него было, словно именно за его спиной вся Россия сошлась, словно именно он, Федот Евграфыч Васков, был сейчас ее последним сыном и защитником "–13 гл.
3.Який основний принцип побудови повісті, знайдіть ті засоби, за допомогою яких створюється особливий ліризм і емоційна схвильованість розповіді.
4. Історія життя п'ятьох дівчат ( спільне і індивідуальне в їх долях).
5. Як розумієте ви слова Рити Осяніної: " Родина ведь не с каналов начинается. Совсем не оттуда. А мы ее защищаем. Сначала ее, а уж потом канал".
6. Як в епілозі стверджується безсмертя і велич подвигу дівчат–зенітниць?
7. Чим мотивована назва повісті Б.Васильєва "А зорі тут тихі..."
_______________________________________________________________
Василь Биков "Обеліск" (повість)
1. Яке визначення – "невесела" чи "героїчна" – більше всього підходять до історії життя та смерті Олеся Івановича Мороза?
2. Чи можемо ми назвати героєм Олеся Івановича Мороза? В чому ви бачите його подвиг?
3. Як учитель Мороз йшов до свого подвигу?
4. В чому О. І. Мороз бачив своє призначення учителя?
5. Чому він залишився працювати в школі під час німецької окупації?
6. Чому учитель Мороз здався в полон німцям, знаючи наперед, що вони не залишать у живих його учнів?
7. Чи був правий Ткачук, який сказав, що Мороз зробив більше, ніж якби вбив сто фашистів?
8. Чому, на вашу думку, В.Биков назвав свою повість "Обеліск"?
_______________________________________________________________
Василь Биков " Сотніков " (повість)
В процесі аналізу цієї повісті можливе використання фронтальних, групових та індивідуальних завдань та питань. Це дозволить значно підвищити рівень самостійної читацької діяльності учня, раціонально використати час на уроці.
Завдання фронтальні:
1. Чому свою повість В.Биков назвав "Сотніков", а не "Сотніков і Рибак"?
2. Чи можемо ми життя та смерть Сотнікова назвати подвигом? В чому ви бачите витоки його героїзму?
3. Про що думав, що переживав Сотніков у полоні? Якою була головна мета його останніх годин життя? Чи до кінця він був вірний їй?
Завдання групові:
1. В чому полягає причина людського падіння й зради Рибака?
2. Що визначало основну лінію поведінки персонажа в полоні?
3. Як обидва героя відносяться до можливої загибелі? Знайдіть і прокоментуйте епізоди, які розкривають розуміння героями сутності фашизму? ( 9, 10, 13 глави)
Завдання індивідуальні:
1. Яке значення для розуміння моральних принципів поведінки мають екскурси в їх минуле?
2. Які морально-психологічні мотиви різної поведінки Сотнікова та Рибака на допиті?(11 – 12 гл.) В яких конкретних вчинках, роздумах проявляється героїзм Сотнікова і душевне боягузтво Рибака?
3. Уважно прочитайте текст. Подумайте, що хоче сказати цими словами автор?
Текст : " Сотников не мог согласиться с мыслью, что его смерть явится нелепой случайностью по воле этих пьяных прислужников. Как и каждая смерть в борьбе, она должна
12. Лейтенант Княжко – втілення мужності, лицарства, відваги на війні.
13. Як виникло кохання Нікітіна і німецької дівчини Емми? Їх кохання – "божевілля" чи природне прагнення людини до щастя?
14. Образ сержанта Меженіна. Чому радянський лейтенант Нікітін опинився на одному березі, а сержант Меженін – на другому? Що їх роз'єднує?
15. З якою метою письменник зображує кабачок "Весела сова" і його хазяїна пана Алекса, який бачить сенс життя в клоунаді?
Працюючи над текстом, завдання можна згрупувати, роздати їх групам учнів, які будуть працювати над певними питаннями.
Логічною кінцівкою вивчення роману повинен бути етап узагальнення – вияснення багатозначної назви роману –" Берег". Потрібно підвести дітей до поняття того, що берег – це своєрідна метафора життя : береги соціальні, політичні, моральні, береги в пошуках істини і вибору сенсу життя.
І щоб підтвердити вірність зроблених висновків, приведемо слова самого автора про смисл назви роману : " Образ берега – это вечное движение к чему-то, к идеальной цели, к истине, к высотам духа..."
_______________________________________________________________
Ернест Хемінгуей
Роман "Прощавай, зброє!" (1929 р.)
1. Яку на той час актуальну проблему піднімає автор в романі "Прощавай, зброє!"?
2. Лейтенант Фред Генрі йде на війну добровольцем. Але дуже швидко він розуміє, що інтереси імперіалістичної війни йому не притаманні. Чому?
3. Як лейтенант визначає своє істинне місце у подіях війни? Як виконує він свій обов'язок солдата?
4. Чому Фред все ж таки стає дезертиром?
5. Що протиставляє війні головний герой?
6. Дайте характеристику Кетрін Барклі. Як закінчується її життя?
7. Які слова та ситуації знайшов письменник, щоб показати значимість любові у романі?
8. Що окрилює Фреда, робить його кращим, збагачує духовно, надає його життю нового змісту, вселяє в його душу надію? Навести приклади.
9. Хто такий Ринальді? Дати йому характеристику.
10. Які питання ставить перед своїми героями Хемінгуей?
Повість " Старий і море " (1952 р.)
1. Що лежить в основі повісті?
2. Які людські якості прославляє автор в своїй повісті? (Довести на прикладах).
3. Яке значення мало море у житті Сантьяго?
4. Як у житті старого Сантьяго з'являється хлопчик Манолін? Яку роль відвів у повісті йому автор?
5. Які мотиви, теми піднімає Е.Хемінгуей своєю повістю?
6. Яку думку стверджує автор своєю повістю?
("Человек не для того создан, чтобы терпеть поражение. Человека можно уничтожить, но его нельзя победить").
_______________________________________________________________
Е.М.Ремарк " Триумфальна арка"
1. Дайте характеристику головному герою роману:
а) хто він за професією?
б) чому в Парижі він живе без документів та під іншим ім'ям?
в) ким він був в Німеччині, до фашизму?
2. Отель "Інтернаціональ":
а) хто живе тут?
б) яке питання для себе вирішує хазяйка отелю, перевішуючи портрети, міняючи їх один за другим? Що саме виступає за цією гротескною деталлю?
3. Що таке фашизм для Равіка?
4. З ким зустрічається в Парижі головний герой і чому ця зустріч закінчується трагічно? Для кого?
5. Чому саме так вирішує проблему боротьби з фашизмом Равік? Чому не бачить іншого шляху?
6. З якою метою автор вводить в роман стару притчу про те, як один мисливець вбив ціле стадо моржів?
7. Як оцінює Ремарк сучасний йому буржуазний світ?
8. Чому картину останнього передвоєнного балу ми вважаємо символічною?
9. Які ще образи–символи ви побачили в романі? Наведіть текстуальні приклади.