Ви Гість.

Розробка уроку з геометрії в 10 класі

Останнє редагування: 2013-12-13

Автор: Cороколіта Ірина Миколаївна

Тема:  Узагальнення і систематизація знань з теми “ Вступ до стереометрії ”. Побудова перерізів куба, піраміди.
Підготовка до контрольної роботи

Вчитель: Сороколіта І.М.

Мета:

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: план-конспект, презентація, друковані матеріали, моделі геометричних фігур.

Методи:

І. Організаційни момент

Психологічне налаштування учнів на урок

Очікування від уроку

ІІ. Мотивація  уроку

Для чого це потрібно? 

Підготовка до контрольної роботи

 “Коли добре щось умієте – того не забувайте, а чого не вмієте – того учітесь…” В.Мономах

ІІІ.Актуалізація знань 

1) Опорний конспект до уроку для учнів

Вступ до стереометрії

Стереометрія - розділ геометрії, що вивчає фігури в просторі

Основні фігури в просторі: точка, пряма , площина

Аксіоми стереометрії:

Аксіома 1. Яка б не була площина, існують точки, що належать цій площині, і точки, які не належать їй

Аксіома 2. Якщо дві різні прямі мають спільну точку, то через них можна провести площину і до того ж тільки одну

Аксіома 3. Якщо дві різні площини мають спільну точку, то вони перетинаються по прямій, що проходить через цю точку

Наслідки з аксіом стереометрії:

1)                Через три точки, що не лежать на одній прямій можна провести площину і до того ж тільки одну;

2)                Через пряму і точку, що не належить їй, можна провести площину і до того ж тільки одну;

3)                Якщо дві точки прямої на лежать площині, то і вся пряма належить цій площині.

Перерізи

Площину перерізу можна задати:

1. Трьома точками, що не лежать на одній прямій;

2. Прямою і точкою, що не лежить на ній;

3. Двома прямими, що перетинаються;

4. Двома паралельними прямими;

                     Побудувати переріз многогранника площиною – означає:

ü     в площині кожної перетнутої грані вказати дві точки, що належать перерізу;

ü     з'єднати ці точки прямою;

ü     знайти точки перетину прямої з ребрами многогранника.

                                           Метод слідів:

Якщо площина α перетинає площину β по прямій а, то пряму а називають слідом площини α на площину β.

Метод слідів включає три важливих пункти:

v  Будується лінія перетину (слід) січної площини з площиною основи многогранника.

v  знаходимо точки перетину січної площини з ребром многогранника.

v  Будуємо і заштриховуємо переріз.

 

 2) Гра "Не розірви ланцюг" (або математичне лото)

 

Що таке стереометрія?

 

Многокутник , у якого кількість сторін не перевищує кількість граней многогранника

 

 

Стереометрія - розділ геометрії, що вивчає фігури в просторі

 

 

Які фігури є основними в просторі?

 

Основні фігури в просторі: точка, пряма , площина

 

 

Сформулюй аксіому про належність точок площині

 

Аксіома 1. Яка б не була площина, існують точки, що належать цій площині, і точки, які не належать їй

 

 

Сформулюй аксіому про єдність площини

 

Аксіома 2. Якщо дві різні прямі мають спільну точку, то через них можна провести площину і до того ж тільки одну

 

 

Сформулюй аксіому про перетин площин

Аксіома 3. Якщо дві різні площини мають спільну точку, то вони перетинаються по прямій, що проходить через цю точку

Як можна задати площину?

 

— Трьома точками, які не

  лежать на одній прямій.

— Прямою і точкою, яка

  не лежить на ній.

— Двома прямими, що перетинаються.

 

 

Яку площину називають січною?

 

Якщо принаймні дві точки просторової фігури лежать по різні боки від площини, то говорять, що площина цю фігуру перетинає. А площину називають січною.

 

 

Що називають перерізом многогранника?

 

Перерізом многогранника називається фігура, яка складається з усіх точок, які є спільними для многогранника і січної площини

 

 

Яка може бути кількість сторін у многокутника перерізу?

 

кількість сторін многокутника перерізу не може перевищувати кількості граней даного многогранника

 

 

Що означає побудувати переріз многогранника?

ü   в площині кожної перетнутої грані вказати дві точки, що належать перерізу;

ü    з'єднати ці точки прямою;

ü    знайти точки перетину прямої з ребрами многогранника.

 

 

Що таке слід площини?

 

Якщо площина α перетинає площину β по прямій а, то пряму а називають слідом площини α на площину β.

 

 

В чому полягає метод слідів?

 

vБудується лінія перетину (слід) січної площини з площиною основи многогранника.

v знаходимо точки перетину січної площини з ребром многогранника.

v Будуємо і заштриховуємо переріз.

 

 

Який многокутник може утворюватись в перерізі многогранника?

 3) Дати відповіді на запитання

 1.Яке мінімальне число точок визначає пряму в просторі?

2.Чи можуть дві площини мати тільки одну спільну точку?
3.Скільки площин можна провести через одну пряму?

4.Скільки площин можна провести через пряму і точку?

5. Як розміщені пряма а і точка А , якщо через них сможна провести дві різних площини?

6. Пять точок не лежать в одній площині. Яке найбільше число цих точок може лежати на одній прямій?

7. Скільки площин можна провести через точки А, В і С, якщо АВ=5, ВС=3, АС=4?

8.Чи можна через точку перетину діагоналей паралелограма провести пряму, що не перетинає його сторони?

9. Центр кола і дві точки, що є кінцями діаметра, лежать в одній площині. Чи лежать в одній площині всі точки кола?

  

ІV.Розвязування задач 

   

 

 

 

 

 

 

V.Самостійна робота 

Побудувати переріз через вказані точки

 

 Розвязування задач прикладного характеру

№1

Столяр перевіряє, чи лежать кінці ніжок стільця в одній площині, прикріпивши до кінців ніжок навхрест дві нитки. На чому ґрунтується така перевірка?

№2
Штативи для багатьох інструментів (фотоапарата, геодезичних приладів – нівеліра, теодоліта та ін..) виготовляють у вигляді триноги. Чому підставка з такою кількістю ніг є стійкою?

№3
Тесля виявляє недоліки в обробці деревяного бруска або дошки дивлячись уздовж обробленої поверхні. На чому ґрунтується така перевірка?

№4
Чому мотоцикл із коляскою стоїть на дорозі стійко, скутеру без коляски потрібна додаткова опора?  

№5
Чому незамкнені двері відчиняються, а замкнені – нерухомі?

№6
Чому стілець із трьома ніжками, розміщеними по колу, завжди стоїть на підлозі стійко, а з чотирма незавжди?  

Картка самооцінювання для учнів 

 

Прізвище_______________

Листок самооцінювання учня

Постав собі від 0 до 2 балів, якщо ти:

відповів правильно на тестове запитання____

склав правильно математичне  лото____

відповідав на питання вчителя____

побудував правильно переріз_____

розв’язав прикладну задачу____

виконав індивідуальне завдання __

підготував цікаву інформацію до уроку______

мені було цікаво на уроці____

Сума балів (оцінка)______


Домашнє завдання:
підготуватися до контрольної роботи, повторити §3,4,5,
виконати на сторінці 63 типові завдання для контрольної роботи
(підручник Геометрія,10
профільний рівень, авт.Бевз)  

 

 

 

 

Активні користувачі за останні 15 хвилин: