Рух води в Світовому океані
Останнє редагування: 2015-02-24
Автор: Денисик Оксана Олександрівна
Рух води в океані
Мета: навчальна – поглибити знання про Світовий океан, з’ясувати причини рухів води в океані, вияснити причину коливальних рухів води, сформувати уявлення про течії, хвилі, цунамі, припливи і відпливи, навчитися розрізняти дані поняття; розвивати спостережливість і логічне мислення; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, папір, маркери, фломастери, контурні карти.
Опорні поняття: Світовий океан, вітер, землетрус, вулкан, припливи, відпливи, течії, цунамі.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
«Естафета» (робота по рядах)
Картку із запитаннями передають від першої до останньої парти.
Картка 1
1. Червоне море належить океану ______________________________
2. Найбільший за площею океан — ______________________________
3. Атлантичний океан омиває материки __________________________
4. У напрямку від екватора до полюсів температура поверхневого шару води _________________________
5. Середземне море сполучається з Атлантичним океаном протокою _____________________________
6. Океан, що не омиває Антарктиду,— ___________________________
Картка 2
1. Аравійське море належить океану ____________________________
2. Найменший за площею океан — ______________________________
3. Тихий океан омиває материки: ________________________________
4. У тропічних широтах солоність вод Океану ____________________
5. Атлантичний океан сполучається з Тихим океаном протокою ______________________________
6. Крім Північного Льодовитого океану, Австралію не омиває океан ________________________
Картка 3
1. Баренцове море належить океану ____________________________
2. Найтепліший серед океанів — ________________________________
3. Північний Льодовитий океан омиває материки: ________________________
4. У місцях впадіння великих річок солоність вод Океану ____________
5. Тихий океан сполучається з Північним Льодовитим океаном ____________________________
6. Крім Північного Льодовитого океану, Африку не омиває океан _______________________
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної роботи.
Кажуть «рух – це життя». І океан завжди рухається, не спиняючись ні на мить. Він теж живе. Своїм таємничим, глибоким, захоплюючим життя, але живе. Видатна українська поетеса Леся Українка писала:
Море, море! Без краю просторе,
Руху повне і разом спокою!
Стародавні греки вважали, що рух води спрямовував бог Посейдон. За допомогою тризуба він викликав бурі, урагани, шторми. Ці міфи виникли в ті давні часи, коли людина ще не пізнала законів природи.
А ми сьогодні розглянемо причини їх виникнення.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Види руху води в Океані.
Замалювування схеми в зошит з поясненнями вчителя.
2. Вітрові хвилі.
Ми з’ясували, що вода в океані рухома, вона постійно рухається.
-А як ми з вами називаємо коливні рухи водної поверхні? (Хвилі).
Хвилі – коливні рухи водної поверхні.
- Яку роботу виконують вітрові хвилі? (в одних місцях вони руйнують гірські породи, в інших відкладають їх у вигляді пляжів).
- З яких частин складається хвиля? (гребеня, улоговини і підошви)
3. Цунамі.
Перевірка випереджаючого завдання. Заслуховування доповідей учнів про утворення цунамі.
4. Припливи та відпливи.
Приплив – це підняття рівня води в океані чи морі внаслідок тяжіння Місяця та Сонця. Відплив, відповідно, - це спад рівня води. Найбільші припливи спостерігаються у вузьких затоках океанічного узбережжя (наприклад, у затоці Фанді було зафіксовано підняття води на 18 м; Гіжигінська губа в Охотському морі – 12-14 м). У закритих внутрішніх морях, як-от у наших – Азовському та Чорному висота припливів сягає всього 2-3 см, тому вони мало помітні.
5. Течії
Океанічні течії – це горизонтальний рух великих мас води в певному напрямку на великі відстані.
Існують такі причини виникнення течій: постійні вітри (згадайте які), неоднаковий рівень океану в різних його частинах, різна густина води – як правило, діють разом.
Океанічні течії бувають теплі і холодні.
Тепла течія - температура води течії вища, ніж температура навколишньої океанічної води (Гольфстрім, Куросіо, Гвіанська, Бразильська, Північна і Південна пасатна течія, Міжпасатна протитечія ).
Холодна течія – температура води течії нижча, ніж навколишніх вод (Течія Західних Вітрів, перуанська, Лабрадорська, сомалійська, Бенгельська).
Робота з картою
Течії, що течуть від тропічних широт до екватора , називаються пасатними (як і постійні вітри). Рухаючись зі сходу на захід, пасатні течії, накрапляючи на береги материків відхиляються на північ та на південь. При цьому утворюються зовсім нові течії – стокові.
У Південній півкулі під впливом постійних західних вітрів, утворилася потужна течія – течія Західних Вітрів (яка вона тепла чи холодна?). Ця те6чія ще має назву «ревучі сорокові».
Подумайте, чому?
У Північній півкулі течії рухаються за годинниковою стрілкою, у Південній – проти годинникової стрілки.
Згадайте і скажіть, як течії впливають на клімат суходолу?
V. Закріплення нового матеріалу
1. Робота з контурною картою.
Нанесіть на контурну карту найбільші течії Світового океану і підпишіть їх.
2. Бесіда.
- Назвіть види руху води в океані.
- Назвіть частини хвилі.
- Що таке прибій?
- Які причини виникнення хвиль?
- Назвіть теплі течії.
- Жителі якої країни спостерігають найвищі припливи?
- Що таке цунамі?
- Підводний апарат для дослідження морських глибин називається……….
- Основною причиною припливів і відпливів є …………..
- Червоною стрілкою на карті позначають……….., а синьою -………………..
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання.
- Опрацювати відповідний матеріал підручника та конспект.
- Завершити виконання контурної карти.