Ви Гість.

Правопис закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини

Останнє редагування: 2013-03-25

Автор: Головащенко Юлія Володимирівна

Матеріал підготовлений вчителем початкових класів ФМГ № 17 Головащенко Ю.В.

Тема. Правопис закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини.

Мета: познайомити учнів з правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини; закріпити знання учнів про написання вивчених граматичних форм; розвивати спостережливість учнів, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність у навчанні.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Аналіз переказу (зачитування найкращих робіт)

ІІІ. Удосконалення каліграфічних навичок.

(слайд)

Словниковий диктант (Взаємоперевірка)

ІV. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

- Утворіть словосполучення. Визначте відмінок іменників.

Думати над (задача)                                       Пригощу смачним (чай)

Стояти під (верба)                                          Під прямим (кут)

Жити з (надія)                                                 Стою під (душ)

(слайд)

- Чому в одному відмінку у нас вийшли різні закінчення?

V. Повідомлення теми та мети уроку

-  З іменниками якого роду ми сьогодні працюємо?

- З формою якого відмінка ми сьогодні працюємо?

- А яку проблему будемо розв'язувати?

- Сформулюйте тему уроку.

(слайд)

VІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Пошуково-аналітична робота.

Учні самостійно опрацьовують вправу 148

2. Робота з таблицею.

Як підсумок - заповнення пропусків у таблиці.

(слайд)

3.Пошуково-аналітична робота.
Самостійне опрацювання вправи 153.

4. Робота за таблицею.

Як підсумок - заповнення пропусків у таблиці.

(слайд)

Порівняйте ці дві таблиці.

- У чому різниця?

Фізкультхвилинка

VІІ. Закріплення та систематизація знань.

1. Дидактична гра "Хто не помилився жодного разу?"

(Запис на дошці)

- Поставте подані іменники у орудному відмінку однини. Запишіть у зошит.

Н.в.                               О.в.

площа                          площею

лілія                             лілією

учень                             учнем

плащ                              плащем

соловей                         солов'єм

2. Робота за підручником. Вправа 158.

Прочитай виразно вірш. Які почуття виражає в ньому автор? Знайди у вірші незнайомі слова і з'ясуй їх значення.
Мово моя українська — батьківська, материнська,
рідна мені до болю,— дужий я із тобою!
Я твоїм вольним гомоном(
гамір)  повнюсь, як ватра(вогонь) пломенем,
плачу твоїм я шепотом, тішуся твоїм щебетом.
Лину до друзів леготом
(легкий приємний вітерець) — гуком твоїм — перегуком.
                                                                                                                      Валентин Бичко
2. Поясни закінчення іменників в орудному відмінку однини.

Візьми до уваги! Іменники жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини вживаються як без прийменників, так і з прийменниками із, за, над, під, між, перед та ін.

3. Розподільний диктант

-о... , -е ..., -є ....

Книга, їжа, лампа, меч, пісня, гай, дощ, стіл, лінія, верба, м'яч, п'єса.

VIII. Підсумок уроку

— Відгадайте загадки, відгадку поставте в орудному відмінку і підніміть картку-закінчення -ом, - ем, - єм.

• Тоненьке, вузеньке, По землі в'ється,

Як батіг довге, але не б'ється.

Людини боїться, молоко вживає,

У лісі їх багато, мабуть кожен знає. (Вуж)

• Щоб жили у мирі скло,

Пластмаса, шкіра,

Целофан, хутро й бетон,

Пінопласт, папір, картон,

Всіх здружу я, крім людей.

Зрозуміли, хто я?.. (Клей)

На бесіду із нашим півником, 

Схопила півня на обід

І замела мітлою слід. (Лисиця)

по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

— Сформулюйте правила, які ми вивели на сьогоднішньому уроці. Наведіть приклади.

— Що вивчили і запам'ятали на уроці?

ІХ. Домашнє завдання

 

Активні користувачі за останні 15 хвилин: