Складніші приклади створення тривимірних інтерактивних моделей
Останнє редагування: 2013-04-17
Автор: Порхун Алла Олексіївна
Припустимо, що у просторі є точка O. Нехай ця точка буде початком двовимірної системи координат з осями x та y, та тривимірної з осями u, v, w. Нехай γ – площина, у якій лежить система координат xOy.
Нехай кут між векторами та - α, a кут між векторами та - β.
Не важко довести, що координати проекцій на площину γ одиничних векторів осей тривимірної системи координат у системі координат xOy будуть:
Очевидно, координати проекції точки будуть рівні координатам радіус-вектора .
Спробуємо створити динамічний рисунок у програмі GeoGebra, у якому будуть відображатись проекції одиничних векторів тривимірної системи координат.
Виконаємо таку послідовність дій.
- Для початку потрібно додати кути α і β, які можна буде динамічно міняти.
Додаємо повзунки α і β (не забуваємо вказати, що це кут).
- Тепер нам потрібно зобразити проекції векторів .
Найзручніше це зробити за допомогою командного рядка, ввівши у неї команди:
u = (cos(β), -sin(α) sin(β))
v = (-sin(β), -sin(α) cos(β))
w = (0, cos(α))
Після цього на екрані з’являться три вектори. При зміні значень кутів α і β, вони повинні обертатися.
Але існує більш зручний спосіб зміни кутів α і β, ніж використання повзунків. Метод полягає в тому, щоб замість повзунків використовувати точку.
Виконаємо таку послідовність дій:
- Поставимо точку A.
- Введемо послідовно команди
xa = x(A)
ya = y(A)
Таким чином, ми ввели два числа: xa та ya – координати абсциси та ординати точки A відповідно.
- Тепер команди для задання векторів трохи зміняться:
u = (cos(xa), -sin(ya) sin(xa))
v = (-sin(xa), -sin(ya) cos(xa))
w = (0, cos(ya))
У такому випадку, для того, щоб змінювати кути α і β, потрібно пересувати точку A.
Далі спробуємо створити динамічну модель куба з довжиною ребра a.
1. Будуємо вектори одним з вище описаних способів.
2. Ставимо повзунок a, виставляємо межі числа від 0.1 до 20.
3. Припускаємо, що початок тривимірної системи координат лежить на перетині двох діагоналей куба. В такому випадку координати точок будуть такі:
4. Найзручніше вводити координати в таблиці (Ctrl+Shift+S).
У комірці A1 введемо «a/2», програма автоматично обрахує значення.
Заповнимо таблицю координатами з пункту 2. Координати точки у такому випадку будуть розташовані у комірках A1, B1 та C1.
5. Тепер по цих координатах потрібно побудувати проекції точок.
Для початку добавимо точку W (вона нам знадобиться для того, щоб отриману проекцію фігури можна було пересувати по екрану).
6. Виберемо з меню пункт Опції\Позначення\Нові об’єкти відсутні. Після чого усі нові точки, що з’являтимуться на екрані будуть з’являтись без позначень.
7. Далі у комірку D1 введемо: W + A1 u + B1 v + C1 w. Після чого з’явиться перша вершина куба, а у комірці будуть записані координати точки.
8. Вводити W + A2 u + B2 v + C2 w у комірці D2 не обов’язково.
Достатньо потягнути за квадратик у кутку виділеної комірки D1 до комірки D8 включно. Комірки D2-D8 заповняться автоматично.
- 9. Тепер усі вершини зображені на рисунку.
Далі достатньо з’єднати їх відрізками у потрібному порядку.
10.У властивостях кожної вершини можна вказати її назву в полі «Надпис», а у меню «Показувати позначення» вибрати пункт «Заголовок».
Таким чином ми отримали тривимірну модель куба. Але, при побудові рисунка до стереометричних задач важливим є зображення невидимих ліній пунктиром. Це проблематично, оскільки при різних значеннях кутів α та β невидимою може виявитись будь-яка з зображених ліній.
Тому, пропонується створити інструмент для програми GeoGebra, який в залежності від кутів α і β та положення прямої визначатиме видима вона чи ні, і зображатиме її суцільною або пунктирною відповідно.
Потрібно зауважити, що для визначення кута у програмі GeoGebra важливим є порядок запису вершин. Тобто . Напрям усіх кутів - проти годинникової стрілки.
Нехай маємо тетраедр ABCD. Розглянемо умови видимості ребра AB.
Якщо один з кутів CAB або BAD менший 180º, то відрізок AB видно і його потрібно зображати суцільною лінією. У іншому ж випадку – пунктирною. Цю умову можна використати для будь-якої піраміди або призми, в основі якої випуклий чотирикутник, умовно підібравши для потрібного відрізка тетраедр, вершинами якого будуть деякі вершини даної фігури.
Щоразу вводити у програмі таку об’ємну умову незручно. Тому варто створити інструмент, який частину роботи виконуватиме автоматично.
Для цього виконаємо таку послідовність дій:
1. Відкриємо нове вікно програми GeoGebra.
2. Приберемо осі (Вид\Оси) та відобразимо сітку (Вид\Сетка).
3. Поставимо нові точки A,B,C,D так, як показано на рисунку.
4. Впишемо команди в командний рядок:
Якщо[Кут[C,A,B]Кут[B,A,D], Відрізок [A,B]]
Якщо[¬(Кут[C,A,B]Кут[B,A,D], Відрізок [A,B]]
Тепер викличемо вікно властивостей відрізка b і у вкладці “Стиль” у пункті “Стиль линии” виберемо пунктирну лінію. Після цього, якщо поміняти точки C і D місцями, то відрізок AB повинен стати пунктирним.
5. Викличемо вікно Инструменты\Создать новый инструмент. Як вихідні об’єкти виберемо відрізки a і b. Як вхідні – точки A, B, C, D (у такому ж порядку).
У вкладці “Имя и значок” у полі “Имя” введемо “Відрізок 3D”. Поле “Команда” заповниться автоматично.
Значок можна створити самому або завантажити за адресою http://mathforum.at.ua/3d.jpg.
6. Викличемо вікно Инструменты\Управление инструментами. Натиснемо “Сохранить как” і збережемо інструмент під назвою “Відрізок3D.ggt”]
Після виконання описаних вище дій створиться файл формату .ggt з інформацією про інструмент, який ми будемо використовувати для подальшого створення об’ємних динамічних ілюстрацій.
Створимо тепер шаблон для подальшої роботи з векторами та щойно створеним інструментом.
1. Збережемо файл як “Шаблон.ggb”.
2. Приберемо осі.
3. Поставимо точку і задамо їй назву Obert.
4. Введемо послідовно команди
xa = x(Obert)
ya = y(Obert)
u = (cos(xa), -sin(ya) sin(xa))
v = (-sin(xa), -sin(ya) cos(xa))
w = (0, cos(ya))
5. Виділимо отримані вектори і у властивостях вкажемо їх не відображати.
6. Відкриємо файл з інструментом “Відрізок3D”.
7. Натиснемо за “Сохранить”.
Тепер спробуємо побудувати модель куба, використовуючи щойно створений шаблон.
1. Відкриємо файл “Шаблон.ggb” та збережемо його як “Куб.ggb”.
2. Повторюємо дії з пунктів 2-8 попередньої побудови куба.
3. Тепер потрібно зобразити ребра. Використаємо створений нами інструмент “Відрізок.ggt”.
Натискаємо на іконку і вибираємо точки у такій послідовності: D5, D1, D7, D6. Після цього повинно з’явитися ребро D1D5.
Далі послідовно використовуючи інструментом “Відрізок3D”, вибираємо по 4 точки, додаючи до ілюстрації по новому ребру. Вибираємо точки у такій послідовності:
D7, D3, D8, D5; D8, D4, D6, D7; D6, D2, D5, D8; D8, D6, D5, D4;
D6, D5, D7, D2; D5, D7, D8, D1; D7, D8, D6, D3; D3, D1, D2, D7;
D1, D2, D4, D5; D2, D4, D3, D6; D4, D3, D1, D8;
Отримали куб. При його обертанні видимі ребра зображаються суцільними відрізками, а невидимі – пунктирними.
4. У властивостях точок D1-D8 в пункті “Показывать обозначения” вказуємо “Заголовок”. В пункті “Надпись” для кожної точки вказуємо її назву.